W wielu organizacjach ta kwestia pojawia się jedynie w momencie oceny rocznej, kiedy wykonuje się odpowiednią adnotację i... to tyle. Niska skuteczność takich metod obserwowana jest już od lat. Według badań Deloitte, prawie połowa (48 proc.) ankietowanych pracowników uważa, że oceny roczne nie mają wpływu na efektywność organizacji.
Dużym wyzwaniem dla menedżera jest dopasowanie celów osobistych pracownika do celów biznesowych firmy, najlepiej w taki sposób, by ich osiąganie nakładało się na siebie. Jeśli to niemożliwe, wyzwaniem staje się takie zmotywowanie pracownika, żeby cele firmy były realizowane nawet wtedy, gdy nie pokrywają się z celami pracownika.
Jak zwiększyć efektywność
Cele biznesowe oparte są na ogólnej wizji firmy i zespołu. Brak konkretnie określonego i odpowiednio przekazanego pracownikom celu biznesowego, zmniejsza efektywność pracy. W takim przypadku może wystąpić marnowanie czasu, energii i włożonego wysiłku poprzez dublowanie się ról w firmie, brak możliwości podejmowania samodzielnych decyzji i spadek motywacji. Zadaniem pracodawcy lub menedżera, jest odpowiednie sprecyzowanie celu i naprowadzanie pracowników na jego kierunek.
Cele biznesowe można nazwać powodem, dla którego pracownicy wykonują swoje zadania na stanowisku. Cele osobiste natomiast, są powodem, dla którego przychodzą codziennie do pracy. Są to cele indywidualnie stawiane przez każdego pracownika, ściśle związane z jego aspiracjami i motywacją. Oprócz oczywistej chęci utrzymania siebie i bliskich, za celami osobistymi stoją także inne potrzeby, takie jak np. chęć rozwoju kompetencji, chęć awansu lub możliwość wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce.
Jakie działania podjąć
Warto dawać pracownikom zadania, w których wykorzystają swoje mocne strony tak, by każdego dnia, mieli w pracy możliwość wykorzystywania swoich talentów. Dzięki temu, praca stanie się dla nich bardziej interesująca i atrakcyjna. Przed przystąpieniem do kolejnego projektu należy ocenić, jakie szczególne zasoby posiadają pracownicy. Korzystanie z mocnych stron członków zespołu, będzie skuteczne w osiąganiu celów biznesowych firmy, a także może być sposobem na realizowanie osobistych pasji, aspiracji i celów pracownika. Należy także umożliwiać pracownikom wykazywanie inicjatywy w doborze zadań lub sposobie ich wykonania. Np. pracownik, który chce postawić pierwsze kroki w marketingu, może przejąć niektóre obowiązki, które pozwolą mu na zdobycie nowych kompetencji.