Swoboda świadczenia usług w ramach Unii Europejskiej jest uważana za jedną z podstawowych wolności tworzących podstawy jednolitego rynku. Zgodnie z art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (DzUrz UE z 7 czerwca 2016 r., C 202/47) ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz Unii zakazane są w odniesieniu do obywateli państw członkowskich Unii mających swoje przedsiębiorstwo w państwie członkowskim innym niż państwo odbiorcy świadczenia.
Swoboda świadczenia usług ma charakter zarówno czynny (swoboda świadczenia usług), jak i bierny (swoboda w korzystaniu z usług).
Usługami w rozumieniu Traktatu są świadczenia wykonywane zwykle za wynagrodzeniem w zakresie, w jakim nie są objęte postanowieniami o swobodnym przepływie towarów, kapitału i osób. Do usług zaliczane są zwłaszcza działalność o charakterze przemysłowym, handlowym, działalność rzemieślnicza oraz działalność wolnych zawodów.
W zakresie swobody świadczenia usług przez obywateli państw trzecich świadczących usługi i mających swoje przedsiębiorstwa wewnątrz Unii, Parlament Europejski i Rada mogą zgodnie z procedurą ustawodawczą rozszerzyć korzyści związane ze swobodą świadczenia usług na te podmioty.
Kluczowe orzecznictwo
W traktatach nie odniesiono się jednak do sytuacji obywateli państw trzecich zatrudnionych przez przedsiębiorstwa z siedzibą w Unii Europejskiej, które chciałyby wysyłać takich pracowników za granicę w ramach czynnej swobody świadczenia usług. Stanowione prawo traktatowe uzupełniane jest w tym przypadku przez orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.