Pomimo zadowolenia i wysiłku wkładanego przez firmy w zatrzymywanie pracowników w swoich strukturach, potrzeba zapobiegania rotacji jest większa niż kiedykolwiek wcześniej.
Jak pokazują wnioski „Raportu płacowego Hays 2019", aż 43 proc. pracowników planuje zmianę pracy w perspektywie dwunastu miesięcy. Najważniejszym powodem dla rozważania podjęcia współpracy z innym pracodawcą jest niezadowolenie z aktualnego poziomu wynagrodzenia oraz brak adekwatnych możliwości rozwoju. Co ciekawe, nawet jeśli potrzeba rozwoju jest zaspokojona w obecnym miejscu pracy i zatrudnieni odczuwają wsparcie pracodawcy w tym zakresie, nie jest to argument jednoznacznie przekładający się na chęć pozostania w firmie. Tylko co piąty pracownik deklaruje, iż nie rozważa zmiany pracy. Dla pracodawców to jasny sygnał, że jeśli chcą zatrzymać najbardziej utalentowanych pracowników, to muszą zwrócić uwagę na te elementy, które dla zatrudnionych są szczególnie istotne.
Poszukiwanie różnorodności
Idea jednej pracy na cały okres trwania kariery zawodowej należy już do przeszłości. Rośnie średnia długość życia i coraz większą jego część spędzamy w pracy. W takiej sytuacji naturalne jest poszukiwanie różnorodności w życiu zawodowym. Pracodawcy powinni wziąć pod uwagę te trendy i przewidywać zmieniające się długoterminowe plany zawodowe swoich pracowników. Wyzwanie jest tym większe, że z globalnych badań Hays – obejmujących ponad 100 krajów – wynika, że nawet 78 proc. zatrudnionych będzie poszukiwać możliwości nowego, lepszego zatrudnienia w 2019 roku. W Polsce ten odsetek jest mniejszy, natomiast takie plany dotyczą blisko połowy zatrudnionych.
W coraz większym stopniu konieczna jest zmiana w sposobie myślenia o pracy i pracownikach Pracodawcy powinni przemyśleć wiele aspektów już teraz, dzięki czemu zmniejszą ryzyko utraty najlepszych i często kluczowych pracowników w niedalekiej przyszłości. Organizacje, które nie oferują zatrudnionym tego, co jest dla nich ważne i niezbędne do osiągnięcia satysfakcji z życia zawodowego, muszą liczyć się z prawdopodobieństwem ich odejścia do konkurencji, która na te oczekiwania odpowie.
W jaki sposób skutecznie zapobiegać odejściom najlepszych, a tym samym najbardziej wartościowych pracowników?