Employee experience, czyli jak dział HR może budować więź z potencjalnymi i obecnymi pracownikami

Rynek pracownika powoduje, że rośnie presja, jaką odczuwają managerowie działów HR. Jak budować więź z potencjalnymi i obecnymi etatowcami? Z pomocą przychodzi nowy trend – employee experience, czyli zarządzanie doświadczeniami pracowników związanymi z miejscem pracy.

Publikacja: 01.03.2018 04:50

Employee experience, czyli jak dział HR może budować więź z potencjalnymi i obecnymi pracownikami

Foto: Fotolia

Wysokość bezrobocia w Polsce osiąga coraz niższe wartości. W listopadzie 2017 r. stopa bezrobocia wynosiła 6,5 proc., czyli ponad 1,7 p.p. mniej w porównaniu do roku poprzedniego („Bezrobocie rejestrowane w Polsce" Raport miesięczny – listopad 2017 r., MRPiPS). Zjawisko to wpływa na nowe spojrzenie na rynek pracy, który nie bez powodu coraz częściej określany jest jako rynek pracownika. Jak budować wizerunek firmy, której główną wartością jest człowiek? Czas na wdrożenie strategii opartej na kreowaniu pozytywnego doświadczenia pracowników, czyli employee experience.

Wizerunek firmy z perspektywy pracownika

Głównym zadaniem pracodawców jest przekładnie wniosków wyciągniętych z obserwacji rynku na potrzeby własnej organizacji. Wdrażając jedno rozwiązanie, nie można zapominać o monitorowaniu nowych trendów.

Do niedawna to kwestia budowania zaangażowania pracowników była głównym celem, na którym skupiała się większość firm. Jednak dynamizm zmian, jakie są widoczne na rynku pracy, wpływa na zmienność potrzeb osób aktywnych zawodowo.

Dziś pracownicy poszukują dopasowanej ścieżki zawodowej i odpowiedniego miejsca pracy, goniąc za własnymi aspiracjami i marzeniami. Skupienie się zatem wyłącznie na budowaniu zaangażowania pracowników, nie przekłada się na całokształt postrzegania przez nich firmy.

Z pomocą przychodzi employee experience, czyli budowanie doświadczenia pracownika przy okazji każdego kontaktu z firmą. Esencją ideologii employee experience jest dbałość o każdy etap uczestniczenia pracownika w życiu firmy – począwszy od rekrutacji (candidate experience), poprzez przebieg działalności wewnętrznej, aż do momentu exit interview, czyli zakończenia współpracy z daną firmą. Suma doświadczeń oraz emocji, jakie towarzyszyły pracownikowi na każdym z tych etapów, składa się na jego postrzeganie organizacji. Aby dobrze zrozumieć ten trend, należy więc spojrzeć na firmę oczami pracownika.

Employee experience w praktyce

Proces budowania doświadczenia pracownika rozpoczyna się już podczas pierwszego kontaktu z daną organizacją, czyli od ogłoszenia rekrutacyjnego. To doskonała sposobność, aby w atrakcyjny sposób zaprezentować firmę i wartości, jakimi się kieruje. Ważna jest przejrzystość oczekiwań względem kandydata. Jednak coraz częściej kluczową rolę pełni Employee Value Proposition, czyli zbiór korzyści płynących z zatrudnienia, które wyróżniają daną organizację (jak np. benefity, realne możliwości rozwoju, kultura organizacyjna, zapewnienie work&life balance). Ten element nie tylko zwiększa motywację kandydata do aplikowania, ale też stanowi punkt odniesienia już po zatrudnieniu. Wszelkie rozbieżności pomiędzy ofertą a rzeczywistością mają znaczący wpływ na poczucie rozczarowania i przekładają się na ogólny obraz firmy.

Następnym niezwykle istotnym etapem jest rozmowa kwalifikacyjna. Wielu rekruterów zapomina, że to moment, kiedy obie strony dokonują oceny wzajemnego dopasowania. Na tym etapie pracownik określa poziom zaangażowania pracodawcy w wewnętrzną strukturę firmy. Odpowiednie przygotowanie do rozmowy, umiejętność przedstawienia głównych idei oraz wartości firmy wraz z profesjonalnym podejściem do procesu rekrutacji pokazuje sposób działania danej organizacji. Jeśli potencjalny pracownik już na tym etapie poczuje się nieodpowiednio potraktowany, np. poprzez nieuzasadnione spóźnienie na rozmowę rekrutera, przełoży te zachowania na ogólną postawę pracodawcy wobec pracownika.

Należy pamiętać, że szczegóły składają się na ogół działań. Priorytetem staje się pokazanie wartości, jaką pracownicy stanowią dla danej firmy, aby budować kolejne doświadczenia na stabilnych fundamentach. Strategia employee experience obejmuje także codzienne życie pracownika w strukturach firmy. Budowanie odpowiedniej kultury organizacyjnej oraz klimatu wewnętrznego wpływa na jakość oraz efektywność działań. Zarówno pracowników, jak i organizacje powinny łączyć wspólne cele i wartości. Taka kompatybilność pozytywnie wpływa na motywację oraz atmosferę panującą w firmie. Co więcej, jeśli zespół identyfikuje się z firmą, czując się jej częścią, powinien mieć możliwość zarówno bezpośredniego, jak i pośredniego wpływania na jej działania, dlatego tak ważne jest umożliwienie pracownikom przekazywania swoich uwag dotyczących życia w organizacji.

Dzięki dostępności do zaawansowanych technologii firmy są w stanie na bieżąco zbierać i analizować otrzymane informacje. Kluczem staje się wdrażanie działań, które są odpowiedzią na potrzeby oraz problemy zgłaszane wewnętrznie. Jest to bezpośredni komunikat do pracowników, mówiący: „zależy nam na Twojej opinii, jesteś dla nas ważny".

Kolejnym elementem jest docenianie oraz motywowanie pracowników, co pozwala budować ich zaangażowanie. Organizacja, oczekując efektywnego wkładu pracownika w jej rozwój, stawia określone cele. Nie można jednak zapomnieć, że kluczem jest nie tylko branie, ale i dawanie, czyli motywowanie pracowników. Forma gratyfikacji nie musi opierać się wyłącznie na kwestiach materialnych. Warto pomyśleć o alternatywnych rodzajach nagród, jak np. voucher na weekendowy wyjazd do SPA. Jeśli proporcje w tej wymianie zostaną odpowiednio zachowane, firma może przyspieszyć swój rozwój, a pracownik odczuć wyraźny wzrost satysfakcji z wykonywanych zadań.

Należy jednak pamiętać, że sukces jest często składową pracy grupowej, dlatego ważne jest, aby integrować poszczególne działy i zespoły. Pracodawca powinien dbać o poziom komunikacji wewnątrz swojej organizacji. Jeśli pracownicy czują się w niej pewnie i swobodnie, nie boją się prezentować swoich pomysłów i niekonwencjonalnych rozwiązań, wzrasta ich kreatywność oraz innowacyjność. Przełamywaniu barier sprzyja integrację. Należy jednak pamiętać, że forma wspólnej aktywności powinna stymulować pracowników, umożliwiając im zmniejszenie dystansu przy odrobienie rywalizacji. Jednym z przykładów takiej integracji jest np. paintball laserowy, który wymaga od zawodników współpracy, określenia spójnej strategii i pomysłowości.

Dobre wspomnienia

Ostatnim elementem, na którym opiera się employee experience, jest etap odejścia pracownika z firmy. To czas równie trudny, jak i ważny dla obu stron. Pracodawcy, nie spodziewając się otrzymania informacji dotyczącej wypowiedzenia, działają lekkomyślnie. Często starają się zatrzymać pracownika wszystkimi możliwymi sposobami, jak np. groźbami dotyczącymi kar umownych.

Proces zarządzania odejściami w firmie powinien mieć swoje ramy formalne, ponieważ sprawdza autentyczność deklarowanych przez pracodawcę wartości. Co więcej, jednym z najlepszych źródeł opinii o danej organizacji dla potencjalnych pracowników są osoby, które odbyły już swoją ścieżkę kariery w danym miejscu.

Idea zarządzania doświadczeniem pracowników jest w Polsce wciąż niedoceniana przez wiele organizacji. Jak wynika z analizy trendów w HR w 2017 r., przeprowadzonej przez Deloitte, w Polsce 60 proc. badanych firm wdrożyło elementy lub strategię opartą na budowaniu doświadczenia pracownika. W porównaniu do skali globalnej, jest to o 14 p.p. niższy wynik (Raport Deloitte: Trendy HR 2017. Zmiana zasad w erze cyfryzacji).

Kluczowym problemem jest brak świadomości firm, bariery komunikacyjne oraz trudności wywołane tempem zmian i konieczność szybkiego implementowania nowych rozwiązań. Jednak zarówno rynek pracowników, jak i rynek pracodawców dojrzewa. Firmy są coraz bardziej świadome potrzeby wprowadzania ulepszeń, co pozwala sądzić, że rynek pracy zmierza we właściwym kierunku. Kolejne miesiące mogą więc przynieść wiele pozytywnych zmian.

—Aleksandra Gołębiewska

firma Wyjątkowy Prezent

Wysokość bezrobocia w Polsce osiąga coraz niższe wartości. W listopadzie 2017 r. stopa bezrobocia wynosiła 6,5 proc., czyli ponad 1,7 p.p. mniej w porównaniu do roku poprzedniego („Bezrobocie rejestrowane w Polsce" Raport miesięczny – listopad 2017 r., MRPiPS). Zjawisko to wpływa na nowe spojrzenie na rynek pracy, który nie bez powodu coraz częściej określany jest jako rynek pracownika. Jak budować wizerunek firmy, której główną wartością jest człowiek? Czas na wdrożenie strategii opartej na kreowaniu pozytywnego doświadczenia pracowników, czyli employee experience.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów