Wiele koncernów działających w Polsce jest powiązanych biznesowo z podmiotami, które swoje siedziby mają na terenie Słowacji. W ramach wymiany doświadczeń, szkoleń czy realizacji zleceń polscy pracownicy są często wysyłani nad Dunaj. Z tego względu pracodawcy, którzy delegują podwładnych na Słowację, powinni zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi świadczenia pracy za naszą południową granicą.
Słowacja implementowała dyrektywę 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 16 grudnia 1996 r. dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. 18 czerwca 2016 r. w życie weszła słowacka ustawa nr 351/2015 dotycząca transgranicznej współpracy w zakresie delegowania pracowników do pracy związanej ze świadczeniem usług. Akt ten wprowadza określone obowiązki dla zagranicznych pracodawców, którzy zdecydują się delegować nad Dunaj swój personel. Jednym z najważniejszych obowiązków zapisanych ustawowo jest konieczność współpracy ze słowacką państwową inspekcją pracy w kwestiach związanych ze świadczeniem pracy przez pracowników na terenie Słowacji.
Szersza definicja
Słowacka ustawa o delegowaniu wprowadza nową, szerszą definicję delegowania pracowników. Obejmuje ona sytuacje, gdy pracodawcy:
- delegują pracowników na własny rachunek i pod swoim kierownictwem na Słowację, w ramach umowy zawartej między przedsiębiorstwem delegującym a odbiorcą usług, jeśli istnieje stosunek pracy pomiędzy przedsiębiorstwem delegującym a pracownikiem w ciągu okresu delegowania lub,
- delegują pracowników należących do grupy przedsiębiorców, lub