1 marca br. wchodzi w życie ustawa z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (DzU poz. 305). Zakazuje ona handlu i wykonywania czynności związanych z handlem w niedziele i święta. Wprowadza również zakaz powierzania w niedziele i święta wykonywania pracy w handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem pracownikom, pracownikom tymczasowym oraz osobom świadczącym pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, a także nieodpłatnie. Ustawa przewiduje jednak długą listę wyjątków od zakazu handlu.
Dłuższe soboty i poniedziałki
Wielu przedsiębiorców, którzy nie będą mogli skorzystać z ustawowych wyjątków, zapowiedziało już, że w związku z zakazem pracy w handlu w niedziele będzie wydłużać godziny otwarcia sklepów w soboty. Niektórzy planują poniedziałkowy dzień pracy w placówce zaczynać wcześniej niż dotychczas, żeby zapewnić świeży towar na półkach sklepowych.
Będzie to wymagało dostosowania organizacji czasu pracy pracowników do nowych realiów, w szczególności zmiany indywidualnych grafików. Zasadniczo jednak pracodawca może dokonać zmian w już ustalonych grafikach jedynie wówczas, jeśli regulacje wewnętrzne przewidują taką możliwość.
Zmiana systemu
W poszczególnych przypadkach konieczna może się okazać również zmiana dotychczas stosowanych systemów czasu pracy. Wielu przedsiębiorców może przejść na system ruchomego czasu pracy, co pozwala przewidzieć różne godziny rozpoczynania pracy w dniach, które zgodnie z rozkładem są dla pracowników dniami pracy. W takim przypadku ponowne wykonywanie pracy w tej samej dobie nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych i samo w sobie nie powoduje obowiązku zapłaty dodatkowego wynagrodzenia.
Korzystnym dla pracodawców rozwiązaniem może się również okazać zastosowanie równoważnego systemu czasu pracy, który zasadniczo pozwala na wydłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin, jak również wydłużenie okresów rozliczeniowych.