Powszechnie wiadomo, że od 1 stycznia 2019 r. okres przechowywania dokumentacji pracowniczej został skrócony do 10 lat (art. 94 pkt 9b kodeksu pracy). Owo skrócenie nie dotyczy jednak wszystkich pracowników. Niektórych zaś dopiero po spełnieniu jednego – ale za to bardzo istotnego – warunku.
Czytaj także: Ewidencję czasu pracy trzeba trzymać 10 lat
Trzy grupy
Bezwarunkowe skrócenie przechowywania dokumentacji obejmuje wyłącznie pracowników zatrudnionych przez pracodawców po 31 grudnia 2018 r.
W odniesieniu do osób zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 r. stosuje się – z jednym wyjątkiem – dotychczasowy okres przechowywania, a więc 50 lat (art. 7 ust. 2 ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją).
Tym wyjątkiem jest dokumentacja pracowników zatrudnionych przez pracodawcę po 31 grudnia 1998 r. a przed 1 stycznia 2019 r. W odniesieniu do nich pracodawca może złożyć do ZUS-u specjalny raport informacyjny, o którym mowa w art. 4 ust. 6a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych[ ] (art. 7 ust. 3 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych...).