Praca tymczasowa stanowi specyficzną relację zachodzącą między trzema podmiotami. Pracownicy formalnie zatrudnieni przez agencję pracy tymczasowej są kierowani do konkretnego podmiotu – pracodawcy użytkownika. Jego rolą jest wyznaczanie skierowanemu przez agencję zadań oraz kontrola ich realizacji.
Pracodawcą użytkownikiem może być zarówno pracodawca w rozumieniu przepisów kodeksu pracy – czyli osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników na podstawie stosunku pracy, jak również podmiot niemający formalnie statusu pracodawcy na gruncie prawa pracy.
Zatrudnienie tymczasowe jest często dogodną formą pozyskania rąk do pracy. Pozwala pracodawcom unikać wypełniania licznych obowiązków związanych z zatrudnieniem etatowych pracowników. Pracodawca użytkownik nie jest jednak wolny od wszelkich powinności, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa pracy.
Równość w firmie
Przede wszystkim firma korzystająca z pracy pracowników tymczasowych nie może traktować ich mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia w porównaniu do osób, które zatrudnia na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.
Rolą pracodawcy użytkownika jako podmiotu organizującego i kontrolującego pracę pracownika tymczasowego jest m.in. zapewnienie takim osobom bezpiecznych i higienicznych warunków wykonywania pracy tymczasowej. Jednak mimo dołożenia należytej staranności w tym zakresie i przestrzegania zakazu powierzania pracownikom tymczasowym prac szczególnie niebezpiecznych, taki pracownik może ulec wypadkowi przy pracy. Czy w takiej sytuacji obowiązki powypadkowe spoczywają na formalnym pracodawcy – agencji pracy tymczasowej, czy na pracodawcy użytkowniku?