- W nawiązaniu do artykułu „Przewoźnik zdecyduje o stawkach ryczałtu dla kierowców" proszę o odpowiedź, czy dobrowolność ustalania stawek za ryczałt oznacza, iż pracodawca może ustalić nie tylko niższą, ale również wyższą stawkę niż wskazane 25 proc. dla pracownika sfery budżetowej? – pyta czytelnik.
Tak.
Pracodawca spoza sfery budżetowej może zarówno zmniejszyć wysokość części świadczeń związanych z podróżami służbowymi, jak też je podwyższyć. Jednak w tym drugim przypadku należy pamiętać, że wolna od podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne będzie wyłącznie kwota wynikająca z przepisów rozporządzenia MPiPS z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (DzU poz. 167).
Własne regulacje...
Art. 775 § 3 k.p. wskazuje, że pracodawca, który nie należy do sfery budżetowej, warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikom określa w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania, a jeżeli nie jest objęty układem zbiorowym pracy i nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania – w umowie o pracę. Jedynym ograniczeniem jest tu aktualna stawka za delegację krajową. Postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę nie mogą ustalać diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
... choćby częściowo
Unormowanie wewnętrzne (najczęściej zawarte w regulaminie wynagradzania) nie musi być całościowe. Może dotyczyć tylko pewnych kwestii związanych z delegacją. Inaczej niż w rozporządzeniu można unormować np. tylko pewne rozliczenia, jako diety za czas podróży służbowej poza granicami kraju. W pozostałym zakresie należy wówczas stosować przepisy przywołanego rozporządzenia. Pracodawca „pozabudżetowy" jest bowiem związany regulacjami rozporządzenia dopiero wówczas, gdy nie ma wewnętrznych postanowień dotyczących tych kwestii.
W tym zakresie pracodawcy spoza sfery budżetowej tworzą wewnętrzne uregulowania. Mogą być one zarówno mniej, jak i bardziej korzystne niż wynikające z rozporządzenia „delegacyjnego". W obu przypadkach będą miały moc obowiązującą w odniesieniu do wyjazdów zatrudnionych w firmie pracowników, którzy będą otrzymywać poszczególne świadczenia w wysokości ustalonej wewnętrznie. ?