fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Kadry

Inspekcja Pracy: coraz więcej skarg na pracodawców

AdobeStock
Do Państwowej Inspekcji Pracy wpływa coraz więcej skarg od pracowników, także cudzoziemców. Dotyczą przede wszystkim braku zapłaty za pracę.

Jak podaje Polskie Radio, z raportu Inspekcji wynika, że w 2018 roku wpłynęło o ponad 4 tys. więcej skarg, niż w roku 2017. W sumie pracownicy złożyli w ubiegłym roku ponad 54 tys. skarg.

Czytaj też:

Kontrole Państwowej Inspekcji Pracy w 2019 roku

PIP: firmy coraz częściej nie płacą pracownikom za nadgodziny

- Dotyczyły najczęściej braku zapłaty za pracę, w tym pracę w nadgodzinach, braku podpisanej umowy, nieprzestrzegania przepisów o czasie pracy, sposobu nawiązania i rozwiązania stosunku pracy. Znacznie rzadziej dotyczyły przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - poinformowała rzeczniczka prasowa PIP Danuta Rutkowska.

Skargi składają przede wszystkim osoby zatrudnione branży budowlanej i przetwórstwie przemysłowym. Coraz częściej są to skargi od cudzoziemców, głównie od obywateli Ukrainy. W ub. roku cudzoziemcy skarżyli się ponad 2300 razy, najczęściej na niewypłacanie wynagrodzeń, w tym również minimalnej stawki godzinowej, oraz brak umowy o pracę na piśmie.

Skargę do Inspekcji może złożyć każdy pracownik, który poczuje się poszkodowany.

- Może to zrobić osobiście albo za pośrednictwem poczty, także elektronicznej, faksem. Skarga powinna zawierać jak najwięcej szczegółów dotyczących sprawy,  rodzaj nieprawidłowości, zarzuty wobec pracodawcy, daty, godziny. Inspekcja Pracy gwarantuje pełną anonimowość osobom, które składają skargę.  Utrzymuje też w tajemnicy fakt, że przeprowadzona kontrola ma związek z badaniem zasadności złożonej skargi - wyjaśniła Danuta Rutkowska.

Autor skargi otrzymuje najpóźniej po 30 dniach informację o wynikach przeprowadzonej kontroli.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA