- Nasza spółka często korzysta z różnych form wsparcia. Ostatnio otrzymaliśmy pismo (nie decyzję) z powiatowego urzędu pracy o negatywnym rozpatrzeniu naszego wniosku o refundację składek na bezrobotnego do 30. roku życia. Podano nam, że nie możemy się od niego odwołać. Czy to prawda? W innej sprawie z tym urzędem (odmowa umorzenia części refundacji) było można się odwołać do wojewody i sądu. – pyta czytelnik.
Brak jest prawnej możliwości zaskarżenia pisma (odmowy) powiatowego urzędu pracy o negatywnym rozpatrzeniu wniosku o refundację składek na ubezpieczenia społeczne.
Umowa cywilnoprawna...
Aby ustosunkować się merytorycznie do opisanego problemu, konieczne jest odniesienie się nie tylko do regulacji ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1065 ze zm.), ale również do przepisów ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1369 ze zm.; dalej: ppsa).
Zdaniem spółki niezasadnie poinformowano ją, że od pisma informującego o negatywnym rozpoznaniu wniosku o refundację składek nie przysługuje środek odwoławczy. Wydaje się jednak, że stanowisko urzędu pracy jest właściwe. Zgodnie z art.150 f ust. 1 ww. ustawy o promocji zatrudnienia (...) starosta może zawrzeć umowę, na podstawie której refunduje pracodawcy lub przedsiębiorcy przez 12 miesięcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych do 30. roku życia, w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych skierowanych bezrobotnych w miesiącu oraz kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Oznacza to, że podstawą refundacji m.in. kosztów składkowych jest umowa cywilnoprawna.
...poza właściwością organów
Na kanwie zbliżonego stanu faktycznego Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z 26 kwietnia 2017 r. (I OSK 744/17) podał m.in., że: „Organy administracji nie są (...) właściwe do rozpoznawania zarzutów odnośnie prawidłowości zawierania umów o charakterze cywilnoprawnym, a taką czynnością jest z całą pewnością udzielanie na wniosek pracodawcy przez starostę środków na refundację pracodawcy lub przedsiębiorcy przez okres 12 miesięcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych do 30 roku życia". NSA podkreślił, że dla odmowy przyznania środków nie przewidziano formy decyzji administracyjnej, a także zapisów, które pośrednio wskazywałyby na formę decyzji w przypadku odmowy przyznania środków. Negatywne rozpatrzenie sprawy następuje zatem w formie pisma, którego nie można utożsamiać z decyzją administracyjną. Organ nie ma bowiem podstaw do działania na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Ostatecznie NSA uznał, że pismo urzędu pracy nie kwalifikuje się na zastosowanie art. 3 § 2 pkt 4 ppsa – w konsekwencji brak jest możliwości jego zaskarżenia do wojewódzkiego sądu administracyjnego.