- w jazdach lokalnych – w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego lub kwoty z kilometrówki oraz
- w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) – w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu >patrz ramka powyżej. Będzie tak, pomimo tego, że pracodawca ma obowiązek zwrócić pracownikowi dodatkowe wydatki poniesione w podróży służbowej w pełnej wysokości.
Kto prowadzi ewidencję
Obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu ciąży na jego użytkowniku (pracowniku, zleceniobiorcy).
Uwaga na składki
Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego stanowiły do końca 2018 r. koszt podatkowy tylko w części ustalonej od wartości pojazdu nieprzekraczającej równowartości 20 tys. euro (przeliczonej na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia). Od 1 stycznia 2019 r. składki na ubezpieczenie auta osobowego, innego niż prywatny samochód przedsiębiorcy, nie są kosztem w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Ograniczenie dotyczy jedynie składki na dobrowolne ubezpieczenie majątkowe autocasco AC, ponieważ polisa ta swoją ochroną obejmuje pojazdy, których wartość podlega szacowaniu dla celów ubezpieczenia. Limit ten nie odnosi się natomiast do składek na pozostałe ubezpieczenia komunikacyjne: obowiązkowe OC oraz dobrowolne NNW. Polisy te obejmują bowiem swoją ochroną ubezpieczeniową nie same pojazdy, ale ich posiadaczy. W praktyce, wydatki związane ze składkami na ubezpieczenie AC, opłacanymi od wykorzystywanych w działalności gospodarczej prywatnych samochodów osobowych – przy ich zaliczaniu do kosztów podatkowych – będą podlegały podwójnemu ograniczeniu, uzależnionemu zarówno od wartości ubezpieczanego pojazdu, jak i od limitu wyznaczonego ryczałtem pieniężnym lub ewidencją przebiegu pojazdu. Kosztu podatkowego nie będą także stanowiły straty powstałe w wyniku utraty lub likwidacji (kradzież, złomowanie, zniszczenie np. wskutek kolizji), a także koszty związane z remontem powypadkowym prywatnego samochodu pracownika (zleceniobiorcy, wspólnika, właściciela), jeśli nie był on objęty ubezpieczeniem dobrowolnym (AC, NNW) (art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o PIT; art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o CIT). Wydatki na remont takiego auta, objętego ubezpieczeniem dobrowolnym, będą kosztem w ramach przysługujących limitów.
Preferencyjne rozliczenie pracownika
Dla pracowników (zleceniobiorców) korzystających w jazdach lokalnych z prywatnego samochodu w celach służbowych zwrot związanych z tym wydatków stanowi przychód odpowiednio ze stosunku pracy oraz z działalności wykonywanej osobiście (art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 8 ustawy o PIT), podlegający – co do zasady – opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wyjątek dotyczy – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o PIT jedynie pracowników służby leśnej i listonoszy, korzystających w ramach wykonywania zadań służbowych z własnych pojazdów. Otrzymany zwrot podlega w ich przypadku zwolnieniu z PIT. Pracownikom będzie natomiast przysługiwało zwolnienie w PIT od kwoty zwrotu wydatków samochodowych poniesionych w podróży służbowej. Dotyczy ono także zleceniobiorcy za czas podróży zleconej mu przez przedsiębiorcę, pod warunkiem jednak, że otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Jest ograniczone limitem wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu (tzw. „kilometrówki"), zaś w przypadku kosztów opłat z tytułu przejazdu drogami płatnymi i autostradami, postoju w strefie płatnego parkowania oraz parkowania w pełnej udokumentowanej wysokości (art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT). Nadwyżka wypłaconego świadczenia ponad kwotę z ewidencji przebiegu pojazdu jest opodatkowana i należy ją doliczyć do podstawy naliczania składek ZUS.