Otwarci na współpracę

Korea Expo 2017 w Warszawie przybliży Polakom Koreę - mówi Jong Seob Lee dyrektor KOTRA, Koreańska Agencja Promocji Handlu i Inwestycji.

Aktualizacja: 26.06.2017 15:11 Publikacja: 26.06.2017 14:52

Jong Seob Lee dyrektor KOTRA, Koreańska Agencja Promocji Handlu i Inwestycji

Jong Seob Lee dyrektor KOTRA, Koreańska Agencja Promocji Handlu i Inwestycji

Foto: materiały prasowe

Korea, m.in. dzięki pracowitości rodzimych przedsiębiorców, dokonała ogromnego skoku gospodarczego w ostatnich latach. Czego możemy nauczyć się od koreańskich przedsiębiorców?

Jong Seob Lee: Koreańscy przedsiębiorcy mają bardzo dużą gotowość do prowadzenia interesów i dużą skłonność do staranności. Są bardzo chętni, by dawać coś od siebie, z serca i najchętniej opierają swoje przedsięwzięcia biznesowe na silnym poczuciu zaufania. Postawa wobec partnera i punkt widzenia na to, co sprzedają charakteryzują się wysokimi wymaganiami. Sprzedają nie tylko produkt, ale także potencjał.

Jakie są podobieństwa i różnice w kulturze biznesowej w Polsce i Korei?

Główne podobieństwo polega na prowadzeniu działalności gospodarczej w oparciu o zaufanie. Ale w polskim biznesie umowa na wyłączność jest bardzo często stosowana, a czasami wydaje się raczej konieczna. Koreańskie firmy nadal starają się do tego przyzwyczaić. Stosunki dyplomatyczne nabierają mocy z relacji gospodarczych i vice versa. Powiązania między obydwoma krajami trwają prawie od 30 lat. (W 2019 r. będzie 30 rocznica). W Polsce jest około 200 koreańskich firm począwszy od Daewoo, który połączył się z FSO w 1989 roku, po LG Chemical, który ustanowił linię do produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. Partnerstwo między obydwoma krajami staje się coraz bliższe i coraz bardziej pełne zaangażowania. Mam nadzieję, że Korea Expo będzie kolejnym wydarzeniem promującym, który pokaże Korea bardziej przyjazną Polsce.

Dlaczego warto odwiedzić Wystawę Produktów Koreańskich w PKN w Warszawie?

Poznają państwo przyjazną i swojską Koreę. Korea Expo 2017 w Warszawie przybliży Polakom Koreę. Jesteśmy obecni nie tylko w obszarze bardzo zaawansowanych innowacyjnych wrażeń i doświadczeniem VR oferowanych przez Samsunga, ale także w dziedzinie produktów konsumenckich, takich jak koreańskie kosmetyki. Nawet urządzenia medyczne stają się przenośne i inteligentne, gotowe do przeniknięcia do codziennego życia.

Jaki jest cel organizowania takiego wydarzenia i co może ono wnieść?

Relacje biznesowe pomiędzy obydwoma krajami były dość zażyłe, ale głównie na płaszczyźnie przemysłowej. Samsung, LG, Kia, Hyundai są oczywiście znanymi w Polsce markami, ale typ współpracy był zupełnie inny. Te firmy, wraz ze spółkami powiązanymi, głównie inwestują i prowadzą własne zakłady produkcyjne w Polsce. Ale ten stan rzeczy się zmienia. Koreańska Fala - Korean Wave, w skrócie K-Wave - jest trendem, który rozpoczął się na początku 2000 roku, głównie w Azji Południowo-Wschodniej. Obecnie przepływa przez świat fala K-Beauty. Teraz prowadzenie interesów z koreańskimi firmami obejmuje nie tylko same produkty, ale także wartości kulturowe, niematerialne dziedzictwo kraju jako marka.

Koreańskie firmy przedstawiają swoje produkty podczas wystawy w Warszawie już po raz drugi. Jak funkcjonuje polsko-koreańska współpraca biznesowa?

Od 2009 roku sytuacja w Polsce uległa zmianie. Przede wszystkim zmienił się styl życia Polaków. Polacy bardziej troszczą się o swoje „ja". Zaczęli żyć wygodniej, dbać o to, by być pięknymi i zdrowymi. Taki styl życia ma wpływ na trendy w konsumpcji na rynku. Na Korea Expo 2017 w Warszawie będzie można znaleźć bardziej innowacyjne i atrakcyjniejsze produkty dla konsumentów.

Jakie korzyści polskie i koreańskie firmy odnoszą ze współpracy?

Współpraca handlowa między Koreą i Polską jest długa i ścisła, a staje się coraz silniejsza. Ale, jak wspomniałem wcześniej, była to duża inwestycja oparta na modelu projektowym. Obejmowała głównie budowę obiektów produkcyjnych, kładzenie kabli światłowodowych i transmisyjnych sieci podkładowych, czy budowy elektrowni zasilanej z przetwarzania odpadów. Właściwie Korea jest obecna w całej Polsce, ale musimy przyznać, że ta obecność nie jest rozpoznawana w codziennym życiu. Teraz nadszedł właściwy czas na bezpośredni kontakt z konsumentem. Takie są prawdziwe korzyści koreańskich produktów.

Czego koreańscy partnerzy biznesowi szukają w Polsce?

Długoterminowego partnerstwa opartego na zaufaniu. Sytuacja biznesowa zmienia się nieustannie. Bardziej elastyczni partnerzy biznesowi, otwarci na długoterminową współpracę, są zawsze mile widziani.

Korea, m.in. dzięki pracowitości rodzimych przedsiębiorców, dokonała ogromnego skoku gospodarczego w ostatnich latach. Czego możemy nauczyć się od koreańskich przedsiębiorców?

Jong Seob Lee: Koreańscy przedsiębiorcy mają bardzo dużą gotowość do prowadzenia interesów i dużą skłonność do staranności. Są bardzo chętni, by dawać coś od siebie, z serca i najchętniej opierają swoje przedsięwzięcia biznesowe na silnym poczuciu zaufania. Postawa wobec partnera i punkt widzenia na to, co sprzedają charakteryzują się wysokimi wymaganiami. Sprzedają nie tylko produkt, ale także potencjał.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań