Inni przewoźnicy

PKP PLK przebuduje Gdańsk Główny

Przejście podziemne na dworzec Gdańsk Główny. Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.
Wikipedia
Dwa perony stacji Gdańsk Główny przejdą kompleksową przebudowę, zostaną wyposażone m.in. w windy i ruchome schody. Modernizacja czeka także przejścia podziemne prowadzące do peronów. Koszt prac sięgnie 62 miliony złotych

O szczegółach planowanej inwestycji poinformowano na konferencji prasowej zorganizowanej na terenie gdańskiej stacji. Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji Regionu Północnego PKP Polskie Linie Kolejowe Andrzej Krawczyński podał, że w ramach robót oba perony przeznaczone do obsługi ruchu dalekobieżnego zostaną m.in. podwyższone, co ma ułatwić pasażerom wsiadanie do i wysiadanie z pociągów.

Platformy mają zyskać antypoślizgową, wykonaną z granitu, nawierzchnię. Renowację przejdą też wiaty. Mają one zachować swój dotychczasowy historyczny wygląd, a zakres prac nad ich odnową został skonsultowany z konserwatorem zabytków. Na peronach pojawią się też nowe ławki, oświetlenie, tablice i gabloty informacyjne oraz zegary.

Modernizacja obejmie też oba przejścia podziemne prowadzące na perony: przejście łączące budynek dworca z peronami dalekobieżnymi oraz tunel prowadzący na perony i zarazem łączący ulicę Podwale Grodzkie z ul. 3 Maja.

Pojawią się tutaj cztery windy oraz schody ruchome (także cztery komplety), co ma m.in. zapewnić dostęp do peronów osobom niepełnosprawnym i innym pasażerom mającym kłopoty z poruszaniem się. Stacja będzie w pełni dostosowana do obsługi osób o ograniczonej mobilności – zapewniono na konferencji.

Jak poinformowano, przetarg na realizację robót wygrało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Krawczyński wyjaśnił, że prace mają ruszyć w pierwszych dniach września i będą prowadzone „na żywym organizmie", czyli bez zamykania stacji. Prace mają potrwać 31 miesięcy, a ich zakończenie przewidziane jest na styczeń 2020 roku.

Krawczyński poinformował też, że przedsięwzięcie będzie współfinansowane w 85 procentach ze środków Unii Europejskiej, a konkretnie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Obecny na konferencji sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński przypomniał, że wielkość nakładów na inwestycje w polskie koleje w trwającej właśnie perspektywie budżetowej UE przekroczył już 11 mld złotych.

Smoliński przypomniał, że prawie 10 procent tej sumy to inwestycje planowane w województwie pomorskim, a największą z nich będzie – wyceniona na ok. 1,6 mld złotych, modernizacja linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. - Ta inwestycje powinna poprawić przede wszystkim dostępność do portu w Gdyni – zaznaczył Smoliński.

W lutym PKP PLK poinformowały, że jeszcze w tym roku chcą rozpocząć gruntowną modernizację zabytkowego budynku dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych. W ramach modernizacji gruntownie przebudowane zostanie wnętrze obiektu. Wymienione mają być wszystkie instalacje oraz okna i drzwi, odnowiona elewacja oraz uporządkowany teren przyległy. Projekt przewiduje m.in. utworzenie nowego tunelu podziemnego, który połączy istniejące przejścia na perony z przystankami tramwajowymi i przejściem pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP PLK zakłada, że inwestycja zostanie dofinansowana z funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a także ze środków własnych spółki i budżetu państwa.

Budynek dworca w Gdańsku będzie modernizowany w tym samym czasie, co perony i przejścia podziemne na stacji.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL