Inni przewoźnicy

Kolej nieco bliżej wspólnego biletu

Fotorzepa, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik
Jeden blankiet na przejazdy pociągami już czterech firm przewozowych. Do Pakietu Podróżnika przystępuje dziś Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Kolej robi kolejny krok w stronę wspólnego biletu na pociągi różnych firm przewozowych. Do obejmującego PKP InterCity, Polregio i Szybką Kolej Miejską w Trójmieście tzw. Pakietu Podróżnika dołącza dziś Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA). W rezultacie pasażerowie mogą teraz kupić jeden bilet na trasy obsługiwane przez czterech przewoźników.
Wprowadzony we wrześniu 2017 roku Pakiet Podróżnika ma ograniczać niedogodności związane z koniecznością kupowania różnych biletów na kolejne odcinki podróży. Rozszerzenie go o łódzką kolej ma być wstępem do włączenia się innych przewoźników samorządowych. W niedługim czasie w pakiecie mają się znaleźć także bilety Kolei Wielkopolskich i Kolei Dolnośląskich. Swój akces do projektu zapowiedziały również Koleje Śląskie i Koleje Małopolskie. – To dobrze, że coś się w tej sprawie wreszcie dzieje – twierdzi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. Jego zdaniem projekt wymaga jednak dopracowania informatycznego. – Korzystający odnoszą wrażenie, że jest to nienowoczesne, za mało intuicyjne – uważa Majewski. Ministerstwo Infrastruktury koordynujące prace nad wspólnym biletem zakłada, że rozwijanie zakresu jednego blankietu, poprzez uproszczenie formalności, będzie przyciągać do kolei nowych pasażerów.

Finał w grudniu

Takie rozwiązania funkcjonują w wielu krajach Europy, gdzie wspólne bilety dotyczą nawet kilku rodzajów transportu publicznego, a przewoźnicy rozliczają się pomiędzy sobą, co już nie interesuje pasażera. Według zapowiedzi kierownictwa PKP wspólny bilet w pełnej formule będzie obowiązywać w grudniu 2018 roku. Do tego czasu projekt obejmie pozostałych przewoźników. Ustalone zostaną także zasady ich wzajemnych rozliczeń oraz kształt wspólnej taryfy. Projekt wspólnego biletu pilotowany przez PKP to niejedyne tego rodzaju przedsięwzięcie. W sierpniu zeszłego roku, na przeszło miesiąc przed uruchomieniem Pakietu Podróżnika, jeden bilet wprowadziło siedmiu przewoźników samorządowych wraz z jednym prywatnym. To Wspólny Bilet Samorządowy, który obowiązuje w Kolejach Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolejach Wielkopolskich, Małopolskich, Śląskich, Dolnośląskich oraz Arrivie RP. Kosztuje 38 złotych i jest ważny przez 24 godziny. Mankamentem projektu jest jednak mocno ograniczony zasięg. Choć obejmuje linie z ponad 950 stacjami w 12 województwach, to ogranicza podróże na dłuższych dystansach. Z biletu można bowiem korzystać na 62 liniach, które jednak bardzo rzadko się łączą. Np. trasy obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie nie łączą się z liniami pozostałych przewoźników. W podobnej sytuacji są korzystający z Kolei Śląskich.

Łatwiej do Czech

Ułatwienia w zakupach biletów wprowadzają tymczasem kolejni przewoźnicy. Od 31 stycznia Koleje Śląskie uruchomiły sprzedaż biletów czeskiego przewoźnika LEO Express. Na katowickim dworcu można teraz kupić bilety na wszystkie obsługiwane przez niego kursy – zarówno kolejowe, jak i autobusowe. Polski przewoźnik liczy na korzyści finansowe. – Ta współpraca ma przynieść przychody z tytułu prowizji od sprzedaży biletów w naszym centrum obsługi pasażera – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich. Natomiast LEO Express podkreśla, że upraszczanie formalności przy biletach poprawia atrakcyjność publicznego transportu. – Niedługo uruchomimy nasze pociągi relacji Kraków – Katowice – Praga, co będzie impulsem do dalszego pogłębiania współpracy – komentuje Peter Jancovic, członek zarządu LEO Express Polska. Koleje Śląskie (KŚ) od dwóch lat współpracują także z Kolejami Czeskimi w transgranicznych połączeniach do Bohumina i Czeskiego Cieszyna. Na niektórych biletach KŚ można podróżować po całym województwie morawsko-śląskim. Internetowy serwis Koleo ułatwiający planowanie podróży pociągami i oferujący bilety różnych przewoźników, od zeszłego tygodnia nie sprzedaje już biletów Polregio. Przyczyną jest brak porozumienia pomiędzy przewoźnikiem a właścicielem serwisu, spółką Astarium, w sprawie rozliczeń finansowych. Z serwisu dostępnego w formie aplikacji mobilnej i poprzez platformę internetową korzystało do tej pory miesięcznie ponad 0,5 mln ludzi.
Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL