Mocna pozycja na rynku krajowym to warunek ekspansji

Patriotyzm gospodarczy coraz częściej przejawia się udaną ekspansją zagraniczną, która umożliwia znacznie szerszy zbyt polskich towarów oraz zapewnia rodzimym przedsiębiorstwom wyższą marżę, co działa na korzyść gospodarki.Artur Osiecki

Publikacja: 18.06.2018 17:00

Mirosław Bendzera – Famur, Tomasz Matysiak – Comarch Consulting, Piotr Leszkowicz – Stelmet, Leszek

Mirosław Bendzera – Famur, Tomasz Matysiak – Comarch Consulting, Piotr Leszkowicz – Stelmet, Leszek Cidyło – Muszynianka, Piotr Łysek – Gremi Media, Michał Szułdrzyński – „Rzeczpospolita”.

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

„Rzeczpospolita" już po raz czwarty uhonorowała laureatów rankingu Indeks Patriotyzmu Gospodarczego. Chodzi o przedsiębiorstwa, które w szczególny sposób przyczyniają się do rozwoju naszego kraju, nie uchylając się przy tym od powinności finansowych i pozafinansowych względem państwa i społeczeństwa. Celem naszego konkursu, którego współorganizatorem jest Fundacja Patriotyzmu Gospodarczego, jest też promocja wartości propaństwowych i progospodarczych wśród przedsiębiorców.

Iść krok dalej

Choć dla naszych laureatów są to wartości wyznawane w codziennym biznesie, to chcą oni już iść krok dalej, nie zapominając jednak o polskim rynku. Dlatego laureaci konkursu podkreślali, że rozwój nawet tych największych firm, które chcą już zaistnieć w rywalizacji na rynkach światowych, opiera się przede wszystkim na mocnej pozycji na rynku krajowym. – Rodzimy rynek jest zawsze bardzo ważny. To naturalne, że najpierw trzeba mocno osadzić się na nim, a dopiero potem myśleć o ekspansji zagranicznej – mówił Paweł Surówka, prezes PZU, która to spółka została laureatem rankingu w kategorii firmy giełdowe. Jak dodał, wiodący polski ubezpieczyciel chce być nie tylko liderem w kraju, ale też wykorzystać dominującą pozycję na rodzimym rynku do ekspansji globalnej. – Dysponujemy przewagami, atutami, które chcemy wykorzystać za granicą – tłumaczył Surówka.

Dobrym przykładem na udane przejście od wiodącej pozycji na rynku polskim do konkurencji na rynkach światowych jest katowicki Famur. – Jesteśmy doskonałym przykładem programowania ekspansji zagranicznej. Nie zapominamy jednak, że pomaga nam w tym stabilna pozycja na rynku lokalnym, która jest oparciem dla firmy – mówił Mirosław Bendzera, prezes Famuru, który współzwyciężył w kategorii firmy duże (drugim laureatem w tej kategorii został krakowski Comarch). Zdaniem Bendzery musimy dorobić się prawdziwych narodowych championów, a tego nie da się uczynić bez rozwoju w skali globalnej.

Racjonalne podejście

– Polscy przedsiębiorcy zachowują się racjonalnie. Najpierw umacniają pozycję „na własnym podwórku", a następnie myślą o ekspansji zagranicznej, nie tracąc z oczu wątku patriotycznego – ocenił Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jego zdaniem Polska jest przykładem wielkiego sukcesu gospodarczego, który zawdzięczamy także wyznawaniu pewnych wartości.

– W kształtowaniu patriotycznej postawy w gospodarce ważna jest też rola państwa. Co innego samo znoszenie barier inwestycyjnych, a co innego polityka proinwestycyjna – stwierdził Witold Drożdż, dyrektor wykonawczy ds. korporacyjnych w Orange.

Nagrodzeni i wyróżnieni

FIRMY DUŻE (powyżej 1 mld zł obrotu rocznie):

Fabryka Maszyn Famur SA GK, Katowice?
ComArch SA, Kraków

FIRMY ŚREDNIE (301–1000 mln zł obrotu rocznie)?

Stelmet SA, Zielona Góra

FIRMY MAŁE (do 300 mln zł obrotu rocznie)?

Spółdzielnia Pracy Muszynianka, Krynica-Zdrój

Wyróżnienia

Firmy giełdowe:

PZU SA, Warszawa?

Instytucje finansowe:

SGB-Bank SA, Poznań

Firmy polskie – duże (obroty powyżej 1 mld zł)

Grupa Mlekovita, Wysokie Mazowieckie

Firmy polskie – średnie (obroty do 1 mld zł)

OT Logistics SA, Szczecin

?Firmy zagraniczne (kontrolowane przez zagraniczny kapitał) – duże (obroty od 1 mld zł)

Jeronimo Martins Polska SA, Kostrzyn

Firmy zagraniczne (kontrolowane przez zagraniczny kapitał) – średnie (obroty do 1 mld zł)

Danwood SA, Bielsk Podlaski

„Rzeczpospolita" już po raz czwarty uhonorowała laureatów rankingu Indeks Patriotyzmu Gospodarczego. Chodzi o przedsiębiorstwa, które w szczególny sposób przyczyniają się do rozwoju naszego kraju, nie uchylając się przy tym od powinności finansowych i pozafinansowych względem państwa i społeczeństwa. Celem naszego konkursu, którego współorganizatorem jest Fundacja Patriotyzmu Gospodarczego, jest też promocja wartości propaństwowych i progospodarczych wśród przedsiębiorców.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze