Na poszukiwanie zaginionego Orła

Ruszyła kolejna wyprawa, której celem jest odnalezienie wraku zaginionego w czasie wojny okrętu podwodnego ORP Orzeł.

Aktualizacja: 25.09.2018 11:24 Publikacja: 25.09.2018 10:26

Na poszukiwanie zaginionego Orła

Foto: Domena publiczna

Grupa pasjonatów historii skupiona wokół projektu „Santi Odnaleźć Orła" wyruszyła na wody wokół Wielkiej Brytanii i Danii, aby poszukiwać zaginiony okręt podwodny.  Z komunikatu umieszczonego na stronie projektu wynika że ich celem jest przebadanie obszaru blisko 600 kilometrów kwadratowych na Morzu Północnym. Tak jak przed rokiem, będą sprawdzać jedną z hipotez, według której polska łódź została omyłkowo zatopiona przez brytyjski samolot.

To już piąta wyprawa Polaków. Dotychczasowe wyprawy wyruszały z Wielkiej Brytanii i Holandii. Tym razem poszukiwacze wypłyną z Danii. Pięciu uczestników ekspedycji wyjechało z Gdyni samochodami, transportując sprzęt do wybrzeży Danii. We wtorek rano w porcie Thyboron, jeśli pogoda na to pozwoli, przesiądą się na kuter rybacki, który został wyposażony w specjalistyczny sprzęt przez Instytut Morski w Gdańsku.

Polacy przeczesywać będą wody w rejonie położonym 100 mil od Szkocji i 200 mil od wybrzeży Danii. Uczestnicy ekspedycji chcą sprawdzić, czy 3 czerwca 1940 roku „Orzeł" zatonął na zawsze za sprawą „friendly fire", czyli bratobójczego ataku lotnictwa brytyjskiego.

„Przejrzeliśmy raporty i wiemy, że RAF odnotowało incydent w czasie, kiedy zginął polski okręt. Niemieckie zapisy sugerują, że w tym czasie nie stracili żadnych U-Bootów. Jesteśmy bardzo zdeterminowani, aby odnieść sukces i znaleźć polską łódź podwodną" – portal inews.co.uk cytuje Piotra Michalika z „Santi Odnaleźć Orła".

Kierowana przez Tomasza Stachurę ekipa od kilku lat prowadzi poszukiwania miejsce, gdzie spoczywa wrak okrętu. Od 2014 roku organizuje ekspedycje pod nazwą „Santi odnaleźć Orła".

W czerwcu 2017 roku Polakom udało się zbliżyć do rozwiązania zagadki zaginięcia innej łodzi. Polacy natrafili na wrak brytyjskiego okrętu podwodnego HMS „Narwhal".

ORP „Orzeł" został zbudowany w okresie międzywojennym, głównie dzięki składkom polskiego społeczeństwa, w holenderskiej stoczni. Zawinął do portu w Gdyni 10 lutego 1939 r. Rano 1 września 1939 r. okręt wypłynął na Bałtyk, by zabezpieczać polskie wybrzeże przed ewentualnym desantem niemieckim od strony morza. 15 września zawinął do Tallina, by wysadzić chorego kapitana. Jednostka została internowana, zabrano z niej dziennik pokładowy, mapy i część uzbrojenia.

W nocy polscy marynarze bez zgody wypłynęli z estońskiego portu i kierując się mapami narysowanymi z pamięci popłynęli w kierunku Anglii. Po czterdziestodniowym rejsie, tropieni przez niemiecką flotę udało im się wejść do portu Rosyth na wybrzeżu Wielkiej Brytanii.

„Orzeł" został przydzielony do Drugiej Flotylli Okrętów Podwodnych w Rosyth. Zimą okręt wychodził wielokrotnie na patrole i służbę konwojową. 8 kwietnia 1940 r. zatopił niemiecki transportowiec wojskowy „Rio de Janeiro" przewożący żołnierzy i sprzęt wojskowy. 23 maja 1940 r. załoga ORP "Orzeł" wypłynęła w swój ostatni patrol na Morze Północne.

Grupa pasjonatów historii skupiona wokół projektu „Santi Odnaleźć Orła" wyruszyła na wody wokół Wielkiej Brytanii i Danii, aby poszukiwać zaginiony okręt podwodny.  Z komunikatu umieszczonego na stronie projektu wynika że ich celem jest przebadanie obszaru blisko 600 kilometrów kwadratowych na Morzu Północnym. Tak jak przed rokiem, będą sprawdzać jedną z hipotez, według której polska łódź została omyłkowo zatopiona przez brytyjski samolot.

To już piąta wyprawa Polaków. Dotychczasowe wyprawy wyruszały z Wielkiej Brytanii i Holandii. Tym razem poszukiwacze wypłyną z Danii. Pięciu uczestników ekspedycji wyjechało z Gdyni samochodami, transportując sprzęt do wybrzeży Danii. We wtorek rano w porcie Thyboron, jeśli pogoda na to pozwoli, przesiądą się na kuter rybacki, który został wyposażony w specjalistyczny sprzęt przez Instytut Morski w Gdańsku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Historia
Pomogliśmy im odejść z honorem. Powstanie w getcie warszawskim
Historia
Jan Karski: nietypowy polski bohater
Historia
Yasukuni: świątynia sprawców i ofiar
Historia
„Paszporty życia”. Dyplomatyczna szansa na przetrwanie Holokaustu
Historia
Naruszony spokój faraonów. Jak plądrowano grobowce w Egipcie