Kupujemy droższy sprzęt AGD

Choć sprzedaż lodówek, pralek, czy zmywarek pod względem ilościowym utrzymuje się na stabilnym poziomie, to Polacy wydają coraz więcej na te urządzenia.

Aktualizacja: 13.12.2018 07:47 Publikacja: 12.12.2018 20:00

Kupujemy droższy sprzęt AGD

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska

Wart ponad 6 mld zł rynek AGD od dekady nieprzerwanie rośnie o 7–8 proc. rocznie. Producenci nie ukrywają, że nie ma imponujących wzrostów ilościowych (poza segmentem zmywarek i suszarek), wskazują natomiast na zauważalną dynamikę pod względem wartościowym. Jak wynika z najnowszych danych, do których dotarła „Rzeczpospolita", kupujemy coraz droższe i bardziej zaawansowane urządzenia. Przykładem może być technologia no frost w segmencie lodówek. Jeszcze 11 lat temu stanowiła ona ledwie 2 proc. rynku, a dziś zdominowała go aż w 80 proc.

Piotr Stelmachów, Head of Consumer Electronics Division w Samsung Electronics Polska, przekonuje, że lubimy innowacje w AGD, a efekt programu 500+ pozwala nam realizować zakupy.

Chętniej sięgamy do wyższej półki

Niewielu Polaków stać na lodówkę za 15 tys. zł. Dane wskazują, że AGD premium kupuje około 5 proc. z nas. Sprzedaż drogiej, ale zaawansowanej technologicznie lodówki Family Hub Sumsunga sięga kilkudziesięciu urządzeń tygodniowo. Masowy klient wciąż na lodówki przeznacza średnio ok. 2 tys. zł. Widać jednak zmiany.

– Jako klienci jesteśmy gotowi na zaawansowane, nowatorskie rozwiązania, a przy tym jesteśmy wyczuleni na cenę i nie kupujemy pod wpływem emocji. Tzw. inteligencja zakupowa Polaków jest na najwyższym poziomie w Europie – podkreśla Stelmachów. I dodaje, że mimo to, gdy już zainteresuje nas jakaś nowa technologia, jesteśmy w stanie wydać na nią więcej. – Jeśli przeanalizujemy kwestię wzrostu średniej ceny koszyka zakupowego, to rzeczywiście obserwujemy taki trend. Mają na to wpływ czynniki, które wzajemnie się uzupełniają. Polski konsument zarabia coraz więcej, więc rośnie potencjał zakupowy Polaków – mówi Krzysztof Nagodziński, dyrektor sprzedaży w BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

Jak zaznacza, w ślad za tym klienci wybierają urządzenia AGD z wyższej półki, gdzie zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, poprawiające parametry użytkowania, funkcjonalność oraz jeszcze bardziej oszczędzające energię i wodę.

Producenci AGD sukcesywnie wprowadzają do swoich urządzeń coraz nowsze rozwiązania oparte na zaawansowanych technologiach.

– W sprzęcie do gotowania przeszliśmy drogę od prostych palników gazowych, przez płyty ceramiczne, aż do zaawansowanych płyt indukcyjnych. Wielu klientów do dziś gotuje na gazie, jednak obecne w naszym portfolio najnowszej generacji płyty gazowe są już wyposażone w technologie sterowania płomieniem i dodatkowe systemy bezpieczeństwa. Innym przykładem są pralki Active Oxygen z funkcją odświeżania aktywnym tlenem i usuwania zarazków – wylicza Nagodziński.

W Polsce marka Samsung kojarzona była do niedawna z urządzeniami budżetowymi, teraz jednak celuje w wyższe półki. Przykładem może być pralka z technologią Quick Drive. Innowacyjny sprzęt (pierze dwa razy szybciej) jest mniej więcej dwukrotnie droższy od przeciętnego konkurenta. Po kwietniowym debiucie urządzenia koreański koncern na polskim rynku pralek premium rośnie w trzycyfrowym tempie. – Mamy w nim już blisko 80-proc. udział – tłumaczy Stelmachów.

Moda na sprzęt do zabudowy

Eksperci zgodnie twierdzą, że kupujemy coraz więcej zaawansowanych technologii, a od niedawna dodatkowym napędem zakupowym okazał się rządowy program 500+.

– Skok jest ogromny – zaznacza szef działu elektroniki konsumenckiej koreańskiego koncernu. – Jeszcze w okresie styczeń–marzec 2017 r. rynek lodówek był na lekkim minusie, ale od maja ubiegłego roku widzimy duże wzrosty, sięgające nawet kilkunastu procent – kontynuuje nasz rozmówca.

Dzięki 500+ Polacy kupują nie tylko droższe i bardziej zaawansowane lodówki, pralki czy kuchenki, ale również wybierają sprzęty, z których do tej pory nie korzystali. Dotyczy to m.in. zmywarek i suszarek do ubrań. Krzysztof Nagodziński twierdzi, że ten ostatni segment cechuje się zdecydowanie największą dynamiką wzrostową. – Wynika to ze zwiększającej się świadomości konsumentów z korzyści, jakie płyną z posiadania takiego urządzenia. Suszarki do ubrań, które jeszcze niedawno uchodziły za fanaberię, dzisiaj stają się jednym z najchętniej kupowanych urządzeń gospodarstwa domowego. Mamy zatem trend, który na Zachodzie i w Ameryce zauważony został już wiele lat temu – wyjaśnia.

Jak dodaje, coraz więcej konsumentów decyduje się na zakup duetu: pralka + suszarka do ubrań. – Sytuacja rynkowa innych grup produktowych jest ustabilizowana i są to niewielkie, ale regularne wzrosty. Urządzenia do zabudowy oraz zmywarki również notują stały trend wzrostowy – kontynuuje dyrektor z BSH.

Eksperci wskazują też kolejny trend zauważalny na naszym rynku – rosnący popyt na urządzenia do zabudowy oraz o kolorowych frontach. Dziś już można powiedzieć, że Polacy porzucili tzw. białe AGD (nie dotyczy to pralek). Dominuje stal, a hitem sprzedażowym jest czarne szkło. Zmiana nastąpiła 8–9 lat temu. – Wówczas wprowadziliśmy lodówkę o wysokości 192 cm w kolorze stali inox. Rynek znajdował się w stagnacji, ludzie od lat kupowali takie same sprzęty, białe, z podobnymi funkcjami, niczym się niewyróżniające. Klient oczekiwał innowacji – wspomina Piotr Stelmachów.

Kolejny trend to sprzęty AGD do zabudowy. Coraz częściej wybieramy urządzenia w pełni zintegrowane z meblami. Wartościowo sprzedaż takich urządzeń rośnie kilkanaście procent rocznie.

– Ten trend wynika z coraz większej świadomości konsumentów w kwestii dobierania AGD do indywidualnego charakteru mebli kuchennych –mówi dyrektor sprzedaży w BSH. – Projektując przestrzeń kuchenną, klienci znacznie bardziej niż jeszcze kilka lat temu przywiązują uwagę do tego, aby wszystkie elementy tworzyły spójną całość pod kątem wzornictwa – zauważa.

Globalny rynek tzw. dużego AGD wart jest 178 mld euro. W naszym kraju liderami branży są Samsung, Bosch i Electrolux (w sumie mają ponad 46 proc. udziałów w rynku).

Opinia

Alina Wojna, dyrektor, platforma zakupowa Arena

Produkty z kategorii AGD to jedne z najczęściej wybieranych ofert przez rodzimych internautów. Rozwój technologii, nowych kategorii produktowych, a przede wszystkim zmieniające się trendy wyposażenia wnętrz mają wpływ na rynek i jego wyniki. Najlepszym przykładem jest wypieranie klasycznych, białych, często plastikowych sprzętów, na rzecz produktów jakościowych, ze stali nierdzewnej Inox czy metalowych, w kolorze czarnym.

Co ciekawe, kupujący online chętniej wybierają produkty wyższej jakości niż w przypadku klasycznych zakupów w sklepie stacjonarnym. Cena nie jest już decydującym wyznacznikiem, do głosu dochodzi jakość i marka. Użytkownicy chętniej wybierają sprzęt energooszczędny o klasie A+++, z wyższej półki cenowej. Rynek AGD będzie nadal konsekwentnie wzrastał.

Wart ponad 6 mld zł rynek AGD od dekady nieprzerwanie rośnie o 7–8 proc. rocznie. Producenci nie ukrywają, że nie ma imponujących wzrostów ilościowych (poza segmentem zmywarek i suszarek), wskazują natomiast na zauważalną dynamikę pod względem wartościowym. Jak wynika z najnowszych danych, do których dotarła „Rzeczpospolita", kupujemy coraz droższe i bardziej zaawansowane urządzenia. Przykładem może być technologia no frost w segmencie lodówek. Jeszcze 11 lat temu stanowiła ona ledwie 2 proc. rynku, a dziś zdominowała go aż w 80 proc.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji