Mamy właśnie szczyt zakupów świątecznych

W poniedziałek na Allegro sprzedać się mogło nawet 3 mln produktów, dwa razy więcej niż roczna średnia. To pokazuje, że tegoroczny sezon idzie na rekord.

Aktualizacja: 12.12.2019 08:38 Publikacja: 11.12.2019 21:00

Budżet na świąteczne prezenty w tym roku dobije 482 zł. To o 31 zł więcej niż rok wcześniej

Budżet na świąteczne prezenty w tym roku dobije 482 zł. To o 31 zł więcej niż rok wcześniej

Foto: Adobe Stock

Szał zakupów w wielu sektorach będzie trwać aż do świąt, choć jeśli chodzi o e-zakupy internetowe, to kluczowe są najbliższe dni: konsumenci mogą już nie chcieć ryzykować później zakupów online, ponieważ paczka może nie dotrzeć na czas. Allegro podawało, że w tzw. tygodniu Black Week dziennie sprzedawało się za jego pośrednictwem 2,2 mln produktów. W ostatni poniedziałek, według szacunków ekspertów na podstawie danych z Tradewatch, mogło to być nawet 3 mln, a rekordowy dzień przypadł w podobnym momencie jak rok temu.

Najwięcej sprzedawało się produktów w grupie dom i ogród: średnio 741 na minutę.

Czytaj także: Sklepy podnoszą ceny przed promocjami. Oto dowody

Wydatki mocno rosną

Firmy zachęcają wręcz, by w sieci kupować nawet tuż przed świętami, więc sezon może być jeszcze dłuższy. – Mamy specjalną ofertę dla spóźnialskich: jeżeli kupisz coś w sieci do piątku 20 grudnia, a twój sklep dostarczy tę przesyłkę do naszej sieci nie później niż do godziny 18:00 tego dnia, to gwarantujemy, że paczka zostanie dostarczona przed Wigilią do wybranego paczkomatu – mówi Rafał Brzoska, prezes InPost. – Kiedy inni zalecają zamówienia do 15 grudnia bez gwarancji dostawy – my jako jedyni w Polsce gwarantujemy dostawę świątecznych prezentów, nawet jeśli zostaną nadane tuż przed świętami, i obiecujemy, że wszystkie takie przesyłki trafią do odbiorcy na czas – dodaje.

Czytaj także: Czas kupić prezenty, bo kurierzy nie zdążą

Firma na pewno będzie miała pełne ręce roboty, ponieważ tegoroczny sezon zapowiada się rekordowo. Pisaliśmy już w „Rzeczpospolitej", że firmy logistyczne już widzą, iż transportów jest nawet 30 proc. więcej, a teraz będą mieć jeszcze więcej pracy. Choć ekonomiści mówią o nadchodzącym spowolnieniu, to w sklepach tego nie widać.

– W tym roku na prezenty został zarezerwowany znacznie wyższy budżet niż rok temu – 482 zł. To o 31 zł więcej niż rok temu – podaje Allegro na podstawie badania Mobile Institute. – Podobnie jak rok temu, wyznaczony budżet na prezenty ma 3/4 badanych. 42 proc. kupujących podarki przyznaje, że zdarza im się wyznaczony budżet przekraczać, a ściśle trzyma się go niemal co trzeci – dodaje firma.

Z badania Smartscope dla sieci RTV Euro AGD wynika, że 38 proc. Polaków planuje zwiększenie tegorocznych wydatków świątecznych. W tej grupie 7 proc. mówi o wzroście budżetu o co najmniej 700 zł. Główne przyczyny tego wzmożenia to więcej pieniędzy w portfelu, ale 21 proc. mówi o wzroście cen, a 20 proc. po prostu kupuje lepsze i droższe prezenty.

Czytaj także: Wolniej rosną wydatki świąteczne

– Gry, sprzęt gamingowy i akcesoria to bardzo popularne prezenty świąteczne. I, wbrew pozorom, odbiorcami są nie tylko nastolatki i bardzo młodzi ludzie – mówi Kamil Szczęsny, kierownik Działu Handlowego RTV Euro AGD. – Duża liczba graczy to osoby między 25. a 44. rokiem życia, które chętnie korzystają z różnych rodzajów cyfrowej rozrywki, dlatego kupują nie tylko same urządzenia do gamingu, ale też akcesoria, takie jak słuchawki, myszki, klawiatury, fotele czy kierownice – dodaje.

Żywność do koszyka

Już sytuacja wokół czarnego piątku – który w wielu firmach handlowych stał się nawet całym tygodniem promocji – pokazała, że klienci na zakupy ruszyli tłumnie. Obroty sklepów nawet się podwajały, a pozytywne nastawienie do zakupów było widać w całym sektorze.

Grupa Domodi w tym okresie miała 5,5 mln aktywnych użytkowników na trzech serwisach, wygenerowała swoim partnerom sprzedaż na poziomie 9,2 mln zł.

Szturm na sklepy dotrze wkrótce do sieci spożywczych, choć te zakupy w sporej mierze będą realizowane dopiero tuż przed świętami.

– Grudzień jest najważniejszym spośród miesięcy w roku pod względem wartości sprzedaży – w przypadku produktów spożywczych FMCG – stanowiąc blisko 10 proc. całorocznej sprzedaży – mówi Konrad Wacławik, Client Team Manager w firmie Nielsen.

Z raportu firmy „Xmast Fever" wynika, że około połowy konsumentów świąteczne zakupy spożywcze rozpoczyna już na początku grudnia, w przypadku prezentów świątecznych – takich jak słodycze, kawa czy alkohol – zakupy są realizowane często nawet we wrześniu. W 2018 r. sprzedaż produktów spożywczych w grudniu była wyższa niż rok wcześniej o ponad 4 proc. Był to również pierwszy grudzień objęty ustawą o zakazie handlu w niedziele, co wówczas skutkowało zamknięciem sklepów w jedną niedzielę miesiąca. W 2019 r. dwie pierwsze niedziele są wyłączone z handlu, przy czym trzy kolejne są handlowe.

To jednak niewiele zmienia. – Ta sytuacja nie powinna mieć znaczącego wpływu na sprzedaż, z jednej strony podobne warunki były rok temu, z drugiej strony konsumenci są w tym roku dużo bardziej świadomi mechanizmu niedziel niehandlowych i dostosowują do tego swoje zachowania zakupowe. Szczególnie iż zakupy świąteczne w trzech na cztery przypadki są planowane i realizowane z listą zakupów – dodaje Wacławik.

Czytaj także: Jarmark w polskim mieście wśród najlepszych na świecie

Grzegorz Pilch prezes VRG

Listopad mocno rozbudził apetyty handlowców, przynajmniej w naszym przypadku Black Friday był po prostu fenomenalny. Bardzo byśmy chcieli, aby ten wynik się powtórzył w grudniu, teraz sezon zakupów prezentów jest w szczycie, przynajmniej jeśli chodzi o sektor odzieżowy i e-zakupy. W przypadku sektora jubilerskiego absolutnie kluczowe dla obrotów są ostatnie dni przed świętami, które zadecydują o wynikach całego sezonu. Jesteśmy do sezonu przygotowani, koniunktura nam sprzyja choć układ kalendarza niekoniecznie. Grudzień zaczął się od niedzieli niehandlowej, co w takim okresie ma duże znaczenie. Niemniej jesteśmy optymistami, jeśli chodzi o wydatki Polaków.

Szał zakupów w wielu sektorach będzie trwać aż do świąt, choć jeśli chodzi o e-zakupy internetowe, to kluczowe są najbliższe dni: konsumenci mogą już nie chcieć ryzykować później zakupów online, ponieważ paczka może nie dotrzeć na czas. Allegro podawało, że w tzw. tygodniu Black Week dziennie sprzedawało się za jego pośrednictwem 2,2 mln produktów. W ostatni poniedziałek, według szacunków ekspertów na podstawie danych z Tradewatch, mogło to być nawet 3 mln, a rekordowy dzień przypadł w podobnym momencie jak rok temu.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł