E-sklepy mocno liczą na święta

Najwięcej wydamy na kosmetyki i perfumy, a nie na książki jak przed rokiem, zaś kumulacja zamówień ma nastąpić 12 grudnia.

Aktualizacja: 09.12.2016 05:24 Publikacja: 08.12.2016 19:34

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Zakupy prezentów to dla branży handlowej zdecydowanie najważniejszy okres w roku. Na obdarowanie najbliższych Polacy w tym roku przeznaczą 8,4 mld zł, zatem firmy zabiegają o przyciągnięcie uwagi swoją ofertą. Systematycznie rośnie też udział zakupów w kanale internetowym, stąd ten segment również w końcówce roku przeżywa oblężenie. Z badania porównywarką Ceneo wynika, że ponad 51 proc. e-sklepów spodziewa się lepszego niż rok temu sezonu zakupów świątecznych, a tylko 11 proc. prognozuje ich spadek.

Dobry rok

– W listopadzie ruch w sklepach rośnie o 28 proc. W grudniu zwiększa się jeszcze mocniej – o 45 proc. w stosunku do innych miesięcy roku – mówi Marta Pacuła, rzecznik Ceneo. – Granica świątecznych zakupów w sieci to niezmiennie od kilku lat początek listopada – w internecie nie widać na razie, by zakupy tego rodzaju zaczynały się już w październiku, jednak być może w kolejnych latach takie przesunięcie nastąpi – dodaje.

Sklepy na różne sposoby starają się walczyć o jeszcze lepsze wyniki w tym okresie. 52 proc. wprowadza darmową dostawę, w tym 22 proc. dla każdej transakcji, niezależnie od jej wartości.

– W świątecznym okresie równie ważny jak jej koszt, jest czas realizacji przesyłki – zwłaszcza jeśli pamiętamy, że co dziesiątemu klientowi zdarza się zostawiać zakup prezentów na ostatni przedświąteczny tydzień – mówi Marta Pacuła.

Firmy wydają się być na taki scenariusz przygotowane, 83 proc. deklaruje, że zakupy dotrą do kupującego w ciągu maksymalnie 48 godzin, w tym 36 proc. skraca ten czas do jednej doby. Dodatkowo 77 proc. obniża ceny, a 45 proc. przyznaje kody rabatowe, 41 proc. także gratisy.

Sklepy zyskują

– Okres świąteczny to dla e-sklepów czas żniw. W ubiegłym roku listopad i grudzień były najlepszymi miesiącami dla 72 proc. największych sklepów na naszej platformie Shoper – mówi Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce. – Niemal połowa z nich osiągnęła wzrost przychodów co najmniej o 50 proc., a co czwarty podwoił swoje przychody – dodaje.

PayU podaje, że w tygodniu poprzedzającym wigilię Bożego Narodzenia obsługuje do stu transakcji na sekundę. Firma na podstawie analiz ruchu z ostatnich lat prognozuje, że dniem z największą liczba zamówień w e-sklepach będzie w tym roku 12 grudnia.

– Obserwujemy wzrost już od kilku tygodni, zarówno w stacjonarnym, jak i internetowym kanale sprzedaży. Jednak szczyt świątecznego popytu jest wciąż przed nami i zapewne cała branża odnotuje to na słupkach sprzedaży już w ciągu kilku najbliższych dni – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert. – Promocje świąteczne dodatkowo będą stymulowały zainteresowanie klientów, warto jednak pamiętać o tym, by korzystać z tych sieci, które zapewniają błyskawiczny transport zakupionych produktów – dodaje Michał Mystkowski.

Z raportu firmy Deloitte wynika, że statystyczna polska rodzina zamierza wydać średnio ponad 1,1 tys. zł na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi. Taka suma oznacza wzrost o 5 proc. w stosunku do wyniku z 2015 r.

Najbardziej spodziewanym prezentem są w tym roku są kosmetyki i perfumy, które zdetronizowały książki, dotychczasowego lidera w rankingu prezentów.

Firma podaje również, że aż 37 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty Polacy chcą wydać w sklepach internetowych, wydatki świąteczne w tym segmencie rynku rosną szybciej niż w kanale tradycyjnym. Jednocześnie świąteczne zakupy spożywcze trafią głównie do kanału tradycyjnego ze zdecydowanym wskazaniem na sieci dyskontowe.

– W tym roku jedna czwarta badanych deklaruje, że prezenty kupi już w listopadzie, a prawie 40 proc. wybiera się na zakupy w pierwszej połowie grudnia – mówi Mariusz Chmurzyński, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte. – Jednak aż 33 proc. respondentów (więcej niż przed rokiem) czeka z ich zakupem do ostatnich dni przed świętami – dodaje.

Handlowcy oczekują, że w związku z programem 500+, na który w tym roku zostanie wydane 17 mld zł, budżety świąteczne wzrosną mocniej.

Zakupy prezentów to dla branży handlowej zdecydowanie najważniejszy okres w roku. Na obdarowanie najbliższych Polacy w tym roku przeznaczą 8,4 mld zł, zatem firmy zabiegają o przyciągnięcie uwagi swoją ofertą. Systematycznie rośnie też udział zakupów w kanale internetowym, stąd ten segment również w końcówce roku przeżywa oblężenie. Z badania porównywarką Ceneo wynika, że ponad 51 proc. e-sklepów spodziewa się lepszego niż rok temu sezonu zakupów świątecznych, a tylko 11 proc. prognozuje ich spadek.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji