Deklarowany wzrost i tak jest wyższy niż średnia dla wszystkich badanych państw, wynosząca 3,3 proc. Z kolei średni budżet świąteczny we wszystkich badanych krajach to niemal 2 tys. zł. Najwyższy jest w Wielkiej Brytanii, a najniższy w Polsce i Holandii – wynika z dorocznych badań Deloitte.

Czytaj także: Czas kupić prezenty, bo kurierzy nie nadążą

Na żywność Polacy chcą wydać o 7,8 proc. Więcej, zaś budżet na prezenty wzrośnie 6,5 proc. To upominki świąteczne są nadal największą pozycją w świątecznym budżecie z 34 proc. udziałem. Nieznacznie zmienia się lista najczęściej kupowanych z myślą o obdarowywaniu najbliższych kategoriach – wciąż w czołówce są książki czy pieniądze choć listę po raz pierwszy otwierają kosmetyki i perfumy. Najmocniej rośnie kupowanie na prezent kosmetyków.

Czytaj także: Niedziele handlowe 2019. W te niedziele będzie można zrobić zakupy w 2019 roku

Sezon zakupowy już się zaczyna choć jego szczyt przypadnie w pierwszej połowie grudnia. Bywa przyspieszany inicjatywami handlowców jak zbliżający się Czarny Piątek. Mimo to tylko 10 proc. świątecznych budżetów ma zostać wydane w ten dzień.