Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji powstają nowe możliwości personalizacji oferty pod klientów, wykorzystania marketingu, badań preferencji konsumentów, dystrybucji, a nawet kształt opakowania jednych z najstarszych czekoladek na polskim rynku.
Technologie, zdrowie, żywność lokalna
– Fundamentalna transformacja cyfrowa dotyczy całego sektora, nie tylko technologii związanych z handlem, ale także roli sklepów, miejsc pracy, potrzebnych kompetencji w sklepach i działach operacyjnych, wreszcie e-handlu – mówił Christian Verscheugen, dyrektor generalny Eurocommerce, podczas przemówienia otwierającego Kongres.
Wreszcie jednym z głównych trendów, które mają dziś wpływ na zmiany w handlu, jest zdrowie i troska o klimat, co przejawia się w zmianie popytu na żywność. – Konsumenci żądają organicznej żywności oraz dobrostanu zwierząt. Dlatego rośnie liczba symboli na opakowaniach produktów spożywczych, potwierdzających dobrostan zwierząt – mówił Verscheugen. To jest trend globalny, nie tylko europejski, ale odbija się w całym łańcuchu dostaw, od rolników, przez przetwórców, po handel.
Na handel ma także rosnący wpływ zdrowie Europejczyków, a konkretnie – nasze kłopoty z nadwagą; już połowa mieszkańców Unii Europejskiej ma nadwagę. A to zmienia opakowania żywności, na których rośnie znaczenie informacji o wartościach odżywczych, a także jest nowym polem do komunikacji z konsumentami dla sieci handlowych. Ten trend zaś budzi zainteresowanie konsumentów żywnością regionalną i ekologiczną (wartość tego rynku przekracza w Europie 31 mld euro). Przedstawiciele sieci handlowych przyznawali podczas paneli, że notują dwucyfrowe zwyżki tej półki artykułów. Jednak, jak dodawali dla uspokojenia entuzjazmu, jest to także efekt bardzo niskiej bazy w Polsce.
Tak czy inaczej, sieci handlowe muszą dziś mieć w swojej ofercie produkty regionalne i ekologiczne, przyznawali przedstawiciele zarówno Kauflandu, jak i Carrefoura.