Czarny piątek w Polsce wart już miliardy złotych

Za dwa tygodnie Black Friday, który już wszedł do kalendarza nad Wisłą. Zakupy w promocji planuje większość Polaków, głównie będą to ubrania, buty i kosmetyki.

Aktualizacja: 17.11.2019 21:56 Publikacja: 17.11.2019 21:00

Czarny piątek w Polsce wart już miliardy złotych

Foto: Adobe Stock

29 listopada w Polsce prawdopodobnie pobity zostanie rekord dziennych obrotów w handlu detalicznym, bo importowana z Zachodu tradycja Czarnego Piątku przyjęła się u nas doskonale. Zakupy planuje 68 proc. badanych, a rok temu robiło je 59 proc. Widać zatem, że popularność zjawiska narasta. Statystyczny konsument planuje wydanie w ten dzień 382 zł. Zgodnie z badaniami serwisu Picodi wydatki przekroczą 2,3 mld zł.

Czytaj także: UOKiK radzi jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek

Kilkanaście tysięcy polskich e-sklepów z platformy Shoper rok temu w ten dzień zanotowało o 91 proc. wyższą sprzedaż niż podczas Black Friday w 2017 r. Klienci w ten dzień wydali już ponad trzykrotnie więcej niż średnio w październiku 2018 r. – Bijący co roku rekordy Black Friday działa jak samospełniająca się przepowiednia. Kupujący spodziewają się wielkiego święta zakupów, a sprzedawcy widzą, że działania marketingowe w tym okresie są nadzwyczaj skuteczne i często rozciągają czas trwania promocji na cały weekend lub tydzień, a niektórzy zaczynają nawet z miesięcznym wyprzedzeniem – mówi Oliwia Tomalik, marketing manager Shopera.

Z danych Smartscope dla sieci RTV Euro AGD, które poznała „Rzeczpospolita", wynika, że trzy czwarte Polaków planuje w tegoroczny Black Friday kupować ubrania, kolejne pod względem wskazań są buty oraz kosmetyki. Dlatego sprzedawcy nie mogą przepuścić takiej okazji i drobiazgowo się na ten dzień przygotowują.

– Specjalna promocja z okazji Black Friday rozpocznie się 27 listopada i potrwa cztery dni. Obejmie ponad 800 produktów z oferty perfumeryjnej. Zaproponujemy najniższe ceny w tym roku – mówi Jakub Jankowski z biura prasowego sieci Rossmann. – Oferta będzie dostępna w aplikacji, drogeriach stacjonarnych i internecie – dodaje.

Sieci odzieżowe także są już przygotowane. – Jak co roku każda z marek LPP przygotowuje specjalne oferty dla naszych klientów. Wszystkie informacje o promocjach będą dostępne na stronach internetowych oraz w sklepach stacjonarnych – wyjaśnia LPP.

– Promocje na artykuły przemysłowe, narzędzia, artykuły domowe, zabawki, sprzęt kuchenny, ubrania sięgać będą 52 proc. – podaje Biedronka

– Na Empik.com notujemy w Black Friday ruch blisko 100 proc. większy niż w inne listopadowe piątki, co w połączeniu z większą skłonnością użytkowników do zakupów – dzięki licznym atrakcyjnym ofertom i promocjom – powoduje, że sprzedaż w ten dzień rośnie nawet pięciokrotnie w porównaniu ze zwykłymi dniami – mówi Monika Marianowicz, rzecznik sieci Empik.

Zanosi się także na ogromne zainteresowanie kategoriami elektronicznymi, których wśród najchętniej kupowanych okazji nie brakuje.

– Od dwóch lat zamiast jednego dnia obniżek prowadzimy przez cały listopad Black Weeks. W każdym tygodniu dostępne są specjalne oferty cenowe na inne produkty. Dodatkowo wprowadzamy wyjątkowe promocje dnia, a wszystko dostępne online na naszej nowo utworzonej platformie promocji – tłumaczy Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV Euro AGD. – W tym roku wprowadzamy dodatkowo tzw. doorbusters, czyli atrakcyjne ceny na określone produkty, dostępne tylko w sklepach stacjonarnych – dodaje.

Ogółem 73 proc. Polaków planuje w ten dzień zakupy w sklepie stacjonarnym, a 62 proc. w internecie.

– Po raz kolejny zorganizujemy Black Week, który połączy Black Friday z Cyber Monday w tygodniowy festiwal zakupów z kilkunastoma milionami przedmiotów z niemal każdej kategorii – mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Allegro. – Podczas ostatniego – Smart! Weeka, dla użytkowników Allegro Smart! – ruch w serwisie zwiększył się dwukrotnie. Spodziewamy się, że i tym razem tak będzie – dodaje.

29 listopada w Polsce prawdopodobnie pobity zostanie rekord dziennych obrotów w handlu detalicznym, bo importowana z Zachodu tradycja Czarnego Piątku przyjęła się u nas doskonale. Zakupy planuje 68 proc. badanych, a rok temu robiło je 59 proc. Widać zatem, że popularność zjawiska narasta. Statystyczny konsument planuje wydanie w ten dzień 382 zł. Zgodnie z badaniami serwisu Picodi wydatki przekroczą 2,3 mld zł.

Czytaj także: UOKiK radzi jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Wojna Lidla i Biedronki zwiększy długi sklepów
Handel
LPP podnosi rękawicę i odpiera zarzuty Hindenburg
Handel
Coraz ostrzejsza walka Lidla i Biedronki. To będzie tania Wielkanoc?
Handel
Lidl ponownie uderza w Biedronkę. Co zarzuca konkurentowi niemiecka sieć?
Handel
Prezes LPP uspokaja inwestorów. Akcje odbijają po załamaniu