Eksport dla chcących więcej zarabiać

Na sprzedaż za granicę decydują się głównie silne, duże spółki. Ale internacjonalizacja pomaga też spółkom urosnąć i zwiększa ich odporność na wstrząsy.

Aktualizacja: 08.11.2017 06:15 Publikacja: 07.11.2017 19:31

Eksport dla chcących więcej zarabiać

Foto: Bloomberg

Spółki zorientowane na eksport są bardziej rentowne i stabilniejsze od tych, które koncentrują się tylko na rynku wewnętrznym. Łatwiej im też przyciągnąć pracowników, bo więcej płacą. Dostępne dane są w tej kwestii jednoznaczne.

Różnice między eksporterami a firmami zorientowanymi na kraj są znaczące. Ci pierwsi, jak wynika z ankietowych badań NBP, systematycznie wykazują rentowność obrotu netto o ponad 1 pkt proc. wyższą niż drudzy. To fundamentalna różnica, bo wskaźnik ten przyjmuje dość niskie wartości. W III kwartale br. przeciętna rentowność nieeksporterów wynosiła 2 proc., a eksporterów ponad 3,5 proc. Ekonomiści NBP zwracali uwagę, że ci pierwsi oceniali swoją kondycję równie dobrze co przed globalnym kryzysem, drudzy zaś wyraźnie gorzej.

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji