Ulotny smak luksusu

Znane marki premium mają ostatnio kłopoty na polskim rynku. Z naszego kraju wycofała się niedawno brytyjska odzieżowa marka luksusowa Burberry. Grupa LPP likwiduje markę premium Tallinder, w tarapatach są delikatesy Alma.

Publikacja: 20.10.2016 19:58

Ulotny smak luksusu

– Sytuacja w branży luksusu jest najgorsza od dekady. Jeśli Polacy się bogacą, to w butikach tego nie widać – mówi przedstawiciel jednej z marek. Według nieoficjalnych informacji „Rz" kłopoty ze znalezieniem chętnych do wynajmu stołecznych salonów mają inwestorzy Hotelu Europejskiego oraz budynku Ethos na pl. Trzech Krzyży. – Prowadzimy zaawansowane rozmowy z kilkoma markami premium. Efekty są na tyle satysfakcjonujące, że do końca roku będziemy mogli ogłosić pierwsze, które znajdą się w budynku Ethos – mówi Maciej Zajdel, członek zarządu Kulczyk Silverstein Properties.

Na rynku mówi się, że deficyt klientów zaczyna odczuwać ekskluzywny dom handlowy Vitkac z butikami Louis Vuitton czy Gucci. Jego właściciele – rodzina Likusów – nie chcą jednak komentować rynkowych spekulacji.

– Konsumenci nie biednieją, ale zmieniają styl wydawania pieniędzy. Mentalnie jest nam bliżej do Berlina niż do Moskwy, zatem ostentacja i epatowanie luksusem nigdy nie były w cenie – mówi Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC.

To też efekt relatywnie nielicznej klasy średniej – w grupie zamożnych i bogatych jest ok. 1 mln osób, ale za takich uważa się zarabiających od 7,1 tys. zł brutto miesięcznie. Jednak oni nie będą robić zakupów w luksusowych butikach. Zmiany w podatkach spowodują, że w najbliższym czasie ta grupa nie będzie rosnąć.

Rynek zmienia też nowa oferta sieci, dotychczas uważanych za mistrzów niskich cen. Lidl i Biedronka stale rozwijają ofertę towarów premium – od win i żywości po współpracę ze znanymi markami, takimi jak Maciej Zień czy Wittchen. Lidl w sezonie świątecznym 2015 r. sprzedawał np. porcelanę Villeroy & Boch.

– Przed świętami do naszej oferty powrócą produkty marki Deluxe, dostępne na co dzień w sklepach specjalistycznych i delikatesach, np. owoce morza, wykwintne desery czy oliwy – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidla.

– Konsumenci nie chcą przepłacać za coś, co nie daje poczucia różnicy – na przykład za wodę. Jednocześnie wydają więcej, niż mogą sobie pozwolić, w innych kategoriach – miłośnicy mody na ubrania, wielbiciele technologii na urządzenia – mówi Pierre Mercier z Boston Consulting Group. – Dla zamożnych zakupy z Biedronki czy Lidla to sygnał „jestem zaradny i bystry".

Marki luksusowe idą na nieznane wcześniej kompromisy, co też zmienia podejście konsumentów. Sieć odzieżowa H&M co roku wprowadza do sklepów kolekcje ze znanymi domami mody. W tym roku z Kenzo, która trafi do sklepów na początku listopada, wcześniej współpracowała z Versace, Sonią Rykiel czy Balmain. – Będzie to już nasza 13. taka współpraca – mówi Magdalena Domaciuk, rzecznik H&M Polska.

Polacy nie rezygnują z zakupów premium, ale chcą je robić w inny sposób – polują na okazje, częściej korzystają ze sklepów outletowych czy internetu. Według KPMG Polacy na towary luksusowe w 2015 r. wydali ponad 14 mld zł.

– Sytuacja w branży luksusu jest najgorsza od dekady. Jeśli Polacy się bogacą, to w butikach tego nie widać – mówi przedstawiciel jednej z marek. Według nieoficjalnych informacji „Rz" kłopoty ze znalezieniem chętnych do wynajmu stołecznych salonów mają inwestorzy Hotelu Europejskiego oraz budynku Ethos na pl. Trzech Krzyży. – Prowadzimy zaawansowane rozmowy z kilkoma markami premium. Efekty są na tyle satysfakcjonujące, że do końca roku będziemy mogli ogłosić pierwsze, które znajdą się w budynku Ethos – mówi Maciej Zajdel, członek zarządu Kulczyk Silverstein Properties.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Zakupy na Wielkanoc nieco tańsze niż przed rokiem
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?