fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Już niedługo zakupy zrobimy na Facebooku

Bloomberg
Długo oczekiwana usługa zakupowa Facebook Marketplace wystartowała w czterech krajach tydzień temu, ale firma zapowiedziała już prace nad jej wprowadzeniem na kolejne rynki.

– Pozycja Facebooka jest w Polsce na tyle silna, że nasz kraj ma szanse znaleźć się w kolejnej grupie państw, w których Marketplace zostanie uruchomiony – twierdzi nasze źródło. Inna osoba z branży mówi, że prace nad wprowadzeniem usługi trwają, a start nastąpi najwcześniej na początku 2017 r.

Kto się boi?

– Marketplace w najbliższych miesiącach trafi na więcej rynków. Na razie nie wiadomo, czy i kiedy znajdzie się wśród nich Polska – twierdzi enigmatycznie biuro prasowe Facebooka w Polsce. Amerykańska centrala na nasze pytania z kolei nie odpowiedziała.

Facebook nie narzeka na brak powodzenia, to druga pod względem popularności witryna internetowa w Polsce. Według badań Gemius/PBI we wrześniu skorzystało z niej 21,2 mln internautów, więcej przyciągnęła tylko wyszukiwarka Google'a. Facebook ma też 12,3 mln użytkowników z urządzeń mobilnych i pod tym względem jest również wiceliderem rynku.

Marketplace wejdzie na rynek, na którym dominuje serwis Allegro, udostępniający miejsce na swoim serwisie wielu e-sklepom. – Podstawową cechą Marketplace, która odróżnia to rozwiązanie od eBaya, Amazona czy Allegro, jest oparcie się na społeczności lokalnej. W założeniu Facebook ma trzymać się społecznego charakteru serwisu i zachęcać ludzi, aby handlowali miejscowo. Ma to o tyle sens, że wiele rzeczy używanych lepiej jest obejrzeć i dotknąć, aby podjąć decyzję, a skala działania Facebooka jest na tyle duża, że ofert lokalnych będzie sporo – mówi prof. Dariusz Jemielniak z Akademii Leona Koźmińskiego. Jego zdaniem nowa usługa zagospodaruje niszę, w której działa raczej eBay, a nie Amazon.

– Patrząc szerzej, ruch Facebooka to wejście na kolejne pole, zajmowane przez mniejszych konkurentów. W ostatnich dniach uruchomił także osobną aplikację do planowania wydarzeń, w której zapraszać można nawet osoby bez konta na Facebooku. A w najbliższym czasie udostępni narzędzia do zarządzania wirtualnymi zespołami. Szykują się naprawdę ciekawe przetasowania – dodaje Jemielniak.

Starcie gigantów

Analitycy zwracają uwagę, że Marketplace Facebooka najbardziej przypomina serwis OLX i to on powinien się jej najbardziej bać.

Marek Molicki, ekspert Gemiusa, uważa z kolei, że to konkurencja również dla Google Adwords. – Rywalizacja między Facebookiem a Google jest dla mnie najciekawsza. Najwięcej w tej sytuacji skorzystać może lokalny biznes, oczywiście pod warunkiem że odpowiednio wcześnie zrozumie i dobrze przygotuje się na zmiany, jakie przyniesie Marketplace – mówi Molicki. – Już teraz wiele małych firm dociera do klientów głównie poprzez Facebooka. Ta usługa powinna wzmocnić pozycję firmy w tym sektorze i ma szansę odebrać przynajmniej część klientów Google'owi. Zaznacza przy tym, że niedawno pojawił się serwis Zakupy Google, co również będzie miało wpływ na rynek e-commerce.

– E-sklepy nie powinny obawiać się Marketplace'u Facebooka, z założenia stanowi on konkurencję dla platform aukcyjnych. Natomiast dla internetowych sprzedawców może być to nowe narzędzie, kolejny kanał sprzedaży, komplementarny z takimi usługami, jak sklep na Facebooku czy integracja sklepu z komunikatorem Messenger – mówi Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania gotowych sklepów internetowych Shoper.

– Dojrzałe sklepy nie lekceważą żadnego kanału sprzedaży: własnych placówek i dystrybutorów, sklepu internetowego, aplikacji, kooperacji w ramach serwisów aukcyjnych, programów lojalnościowych, sprzedaży poprzez call center – mówi z kolei Krystian Wesołowski z Blue Media, operatora Płatności Online BM. – Dla nich Facebook może być kolejnym kanałem dotarcia do klienta. A dla „niedzielnych, indywidualnych sprzedawców" miejscem do zwinnego zarobienia kilku złotych na rzeczach zalegających od dawna w szafie. Blue Media pracuje już nad rozwiązaniem, które w prosty sposób umożliwi obsługę płatności w Facebook Marketplace.

Facebook podaje, że miesięcznie ponad 450 mln użytkowników odwiedza grupy sprzedażowe. Na świecie serwis ma już ok. 1,7 mld użytkowników.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA