Komisja Europejska co dwa lata ocenia poziom zadowolenia konsumentów w UE z oferowanych im towarów i usług. Na zadowolenie składa się bogactwo oferty na danym rynku, możliwość porównywania różnych sprzedawców, zaufanie do sprzedawcy, jeśli chodzi o ochronę praw konsumenta, pojawiające się przy dostawie danego towaru lub usługi, problemy, sposób załatwiania skarg i reklamacji oraz ogólne odczucie, czy dostaliśmy to, czego oczekiwaliśmy.
W najnowszej tabeli wyników, opublikowanej w poniedziałek, dostaliśmy analizę 42 rynków: 29 usług i 13 towarów. Wydajemy na nie 45 proc. naszych konsumenckich budżetów. W ogólnym zestawieniu Polska wypada słabo. Na 28 krajów UE mamy 25. lokatę, za nami znalazły się tylko Hiszpania, Bułgaria i Chorwacja. Na czele rankingu są zaś kolejno: Luksemburg, Austria, Malta, Niemcy i Francja.
To średnia ocena ze wszystkich 42 rynków. Niektóre są w Polsce oceniane lepiej, inne gorzej. Ale żaden rynek produktów nie ma oceny wyższej niż średnia unijna, powyżej średniej znalazło się natomiast sześć rynków usług.
Problemów nie ubywa
W Polsce konsumenci najbardziej narzekają na rynek samochodów używanych. Tutaj ocena punktowa jest aż o 10,2 pkt gorsza niż średnia w UE. Wśród produktów najbardziej od unijnej oceny odstajemy na rynku mięsa i wyrobów mięsnych oraz paliwa do samochodów. Żaden rynek z kategorii towarów nie pogorszył się od ostatniego badania dwa lata temu. Ale też poza nowymi samochodami, nigdzie nie ubyło problemów. Polacy szczególnie narzekają na brak zaufania do sprzedawcy w zakresie ochrony konsumenta i problemy związane z dostawą towaru, natomiast bardziej niż średnio w UE chwalą sobie bogactwo oferty.
Natomiast w kategorii usług bardzo słabo wypadają loterie i hazard online, aż 9,8 pkt gorzej niż średnio w UE. Słabo też, w porównaniu z unijną średnią, oceniamy rynek serwisowania i napraw samochodów oraz utrzymania domu i ogrodu. W ciągu dwóch lat najbardziej wzrosła ocena pociągów (9,5 pkt) oraz telewizji na abonament i publicznego transportu lokalnego. Jedna kategoria jest oceniana gorzej niż dwa lata temu – telefonia komórkowa. W przypadku usług, inaczej niż w przypadku towarów, Polacy narzekają też na bogactwo oferty. Jedynym rynkiem, na którym stosunek oferty do oczekiwań konsumenta jest oceniany w Polsce lepiej niż średnio w UE są przewozy lotnicze.