Allegro, AliExpress i Poczta Polska ścigają paczkomaty

W tym roku stanie 4–5 tys. nowych maszyn, a operatorzy rywalizują o lokalizacje. To ułatwienie nie tylko dla e-kupujących, zarabiają także deweloperzy czy spółdzielnie.

Aktualizacja: 28.07.2021 23:31 Publikacja: 28.07.2021 21:00

Allegro, AliExpress i Poczta Polska ścigają paczkomaty

Foto: Bloomberg

Po latach dynamicznego rozwoju InPostu, który w Polsce ma już ponad 11 tys. paczkomatów, teraz podobne urządzenia stawiają też Allegro, AliExpress czy Poczta Polska. W efekcie w tym roku rynek urośnie o nawet 4–5 tys. nowych urządzeń. Każde to nie tylko koszt samej maszyny, ale również opłaty za ustawienie, na których zarabia wiele podmiotów.

Czytaj także: W półtora miesiąca InPost postawił tysiąc paczkomatów

Z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej" wynika, że wiele spółdzielni mieszkaniowych w miastach dostaje nawet po kilka ofert. Za postawienie małego automatu mogą pobierać od ok. 300–400 zł miesięcznie plus opłata za zużyty prąd. Za duży ponad 1 tys. zł.

Boom na maszyny

– Polska zajmuje czołowe miejsce pod względem liczby instalacji automatów paczkowych, ale tak jak w przypadku rynku bankowego – to nie pierwszy raz, kiedy jesteśmy liderem nowoczesnych rozwiązań. Automaty w żaden sposób nie stanowią konkurencji dla kurierów, wprost przeciwnie – jest to wyciągnięcie do nich ręki, ponieważ to właśnie oni wkładają paczki do maszyn – mówi Rafał Agnieszczak, prezes Furgonetka, platformy usług kurierskich.

– Kurierzy zaczęli już stawiać swoje urządzenia, ale na rynku nie ma miejsca na zbyt wielu graczy. Podstawowy koszt to najem miejsca, ale jeżeli nie będzie rotacji paczek, to nie zwróci się – mówi Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych.

Firmy mimo rosnącej liczby operatorów szybko stawiają kolejne maszyny. – Pojawiło się kilka zapowiedzi budowania własnych sieci, my jednak nie oglądamy się na różne mniej lub bardziej realne deklaracje, tylko spokojnie robimy swoje. Uruchamiamy po ponad 100 nowych paczkomatów tygodniowo, oddaliśmy już pierwsze autonomiczne maszyny zasilane energią słoneczną i konsekwentnie realizujemy plan założony w strategii – mówi Wojciech Kądziołka, rzecznik InPost. Firma niedawno uruchomiła urządzenie o nr 13 tys. – Do końca roku na pewno poinformujemy o kolejnych krokach milowych w rozwoju całej sieci – dodaje.

– Realizujemy projekt zgodnie z założeniami. Do końca roku planujemy uruchomić 1,5 tys. zielonych automatów. Nie ujawniliśmy jeszcze pełnego zakresu funkcjonalności i udogodnień spoza obszaru samej logistyki, ale wiemy, że to przekonuje mocno kolejne samorządy, jako rozwiązania kompleksowe adresujące ich potrzeby – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro.

Poczta Polska do końca przyszłego roku zapowiada sieć 2 tys. automatów, teraz rozpoczęła akcję, w ramach której można zgłaszać miejsce pod potencjalne urządzenie.

Automaty ustawia już również AliExpress, jednak firma nie chce podać informacji zarówno o skali projektu, jak i planów co do liczby urządzeń.

Idą nowe projekty

– Wygoda tego rozwiązania polega na tym, że nie trzeba czekać na kuriera w określonych godzinach, można odebrać przesyłkę w najbliższej wskazanej przez siebie lokalizacji. Patrząc na dynamikę rozwoju polskiego e-commerce oraz na preferencje e-konsumenta, większość handlu będzie się nadal dynamicznie transformować cyfrowo – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – Na polskim rynku jest miejsce na nowe paczkomaty i nowych graczy. Konkurencja na tym polu sprzyja również rozwojowi e-handlu – dodaje.

W przypadku urządzeń pojawiają się zarzuty o mało estetyczne formy i zaśmiecanie przestrzeni publicznej. Allegro odpowiada wykorzystaniem zieleni i proekologicznymi rozwiązaniami, w tym kierunku idzie też InPost.

Sposobem mogą być maszyny otwarte dla wielu operatorów, w których każda firma kurierska czy doręczająca może zostawiać zamówienia. Takie urządzenia od kilku lat stawia w Polsce Collectomate. – Urządzenia wprowadzane są w całej Polsce, szczególnie w dużych miastach i okolicach, gdzie zlokalizowani są klienci – korporacje, najemcy powierzchni biurowych i firmy produkcyjne – mówi Marcin Ciącio, prezes Collectomate. – Rozwiązanie dedykowane jest usprawnieniu wewnętrznej logistyki przesyłek kurierów wszystkich firm i korespondencji – dodaje.

Po latach dynamicznego rozwoju InPostu, który w Polsce ma już ponad 11 tys. paczkomatów, teraz podobne urządzenia stawiają też Allegro, AliExpress czy Poczta Polska. W efekcie w tym roku rynek urośnie o nawet 4–5 tys. nowych urządzeń. Każde to nie tylko koszt samej maszyny, ale również opłaty za ustawienie, na których zarabia wiele podmiotów.

Czytaj także: W półtora miesiąca InPost postawił tysiąc paczkomatów

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze