Spadek sprzedaży "małpek" o jedną trzecią. Przez podatek

Podatek cukrowy spowodował spadek sprzedaży tanich wódek w najmniejszych butelkach o niemal jedną trzecią.

Aktualizacja: 19.07.2021 12:47 Publikacja: 18.07.2021 21:00

Spadek sprzedaży "małpek" o jedną trzecią. Przez podatek

Foto: Adobestock

Jak wynika z danych firmy CMR, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, w pierwszym półroczu 2021 r. Polacy kupili mniej alkoholu w opakowaniach do 200 ml, czyli w tzw. małpkach. Największe spadki odnotowały najtańsze, czyste wódki – to niemal 30 proc. ilościowo rok do roku. Sprzedano też mniej wódek smakowych.

Czytaj także: Danina bije w wódkę i piwo, zyskuje wino

– Wartość sprzedaży wszystkich wódek spadła od początku roku o około 6 proc. – mówi Arleta Charkot, analityk CMR. Dane dotyczą sklepów o powierzchni do 300 mkw., które mają większość rynku, to głównie w nich kupowane są alkohole.

Zmiany odczuły też browary, podatkiem są bowiem objęte piwa bezalkoholowe. Efekt? – W 2019 r. w Polsce sprzedało się ich o 57 proc. więcej niż rok wcześniej, w 2020 r. o 20 proc. więcej, a w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2021 r. już tylko o 17 proc. – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie.

Czytaj także: Piotr Skwirowski: Walka z wiatrakami, znaczy – nałogami

Podatek uderzył także w rynek napojów. Dla tych gazowanych spadek sprzedaży ilościowej w pierwszym półroczu 2021 r. sięga 20 proc., przy wzroście średnich cen o ok. 36 proc. Wody smakowe zdrożały o jedną trzecią i sprzedano ich 17 proc. mniej. Inne kategorie także mocno tracą.

– Opłata wymusiła zmiany w strategiach części producentów, podejmujących działania obniżające wielkość płaconego podatku, a tym samym próbę redukcji wzrostu cen – mówi Tomasz Rydzewski z CMR. Niektóre firmy zmieniają nawet ofertę, wprowadzając mniejsze opakowania napojów, by wzrost cen nie był tak widoczny.

Nowy podatek wprowadzony został od stycznia 2021 r. i miał pomóc w walce ze szkodliwymi zwyczajami żywieniowymi. Chodziło głównie o nadmierne spożycie napojów słodzonych oraz właśnie alkoholi w butelkach do 200 ml. Oczywiście przy okazji państwo chciało też zarobić – spodziewane wpływy z tytułu nowej daniny miały wynieść ok. 3 mld zł rocznie. Prawdopodobnie jednak ten cel uda się zrealizować w niewielkim stopniu.

– Wpływy z podatku cukrowego za pierwszy kwartał 2021 r. wyniosły jedynie 292 mln zł. Można więc zakładać, że w skali całego roku sięgną ok. 1,2 mld zł – mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.

– Nie ma mowy o aspekcie zdrowotnym nowego podatku – komentuje Maciej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego. – Z alkoholu zrezygnuje ułamek kupujących, pozostali przerzucą się na większe opakowania lub na alkohol z nielegalnych źródeł. Państwo próbuje niby dbać o zdrowie, ale cel podatku jest czysto fiskalny.

Jak wynika z danych firmy CMR, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, w pierwszym półroczu 2021 r. Polacy kupili mniej alkoholu w opakowaniach do 200 ml, czyli w tzw. małpkach. Największe spadki odnotowały najtańsze, czyste wódki – to niemal 30 proc. ilościowo rok do roku. Sprzedano też mniej wódek smakowych.

Czytaj także: Danina bije w wódkę i piwo, zyskuje wino

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł