Eobuwie.pl ratuje zyski CCC. Szuka kapitału na rozwój

O jedną piątą mniejsze przychody i – w połowie przez rezerwy - o prawie 90 proc. niższy zysk EBITDA wykazała obuwnicza grupa w drugim kwartale tego roku. Gdyby nie eobuwie.pl wynik byłby ujemny – wynika z analizy wstępnych szacunków zarządu. Zapowiada on 300-400 mln zł dodatkowych odpisów.

Publikacja: 02.07.2020 10:50

Eobuwie.pl ratuje zyski CCC. Szuka kapitału na rozwój

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

1,29 mld zł, o 21 proc. mniej niż przed rokiem, wyniosły przychody obuwniczej Grupy CCC z Polkowic w II kwartale 2020 roku, czyli jedynym kwartale, w którym galerie handlowe nie działały bity miesiąc.

Mocno spadły zyski grupy, ale na poziomie EBITDA pozostała ona rentowna. Wynik ten zamknął się kwotą 40 mln zł i był o 88 proc. niższy niż przed rokiem. Tak silny spadek EBITDA to efekt 147 mln zł rezerw, które zawiązała grupa tytułem restrukturyzacji nierentownych biznesów, czy kosztów rezygnacji ze sponsoringu sportowego. Z pominięciem odpisów w minionym kwartale EBITDA wyniosłaby 187 mln zł, czyli o 42 proc. mniej niż rok wcześniej.

W komentarzu do przekazanych informacji zarząd CCC nie wykluczył, że w poczet wyniku półrocza grupa zawiąże dodatkowe rezerwy. Ich wysokość oceniono na 300-400 mln zł. Będą się one wiązały z zamknięciem sklepów w Szwajcarii, Austrii oraz w innych miejscach, a także z przeszacowania zapasów i pożyczek. Jaka część rezerw dotyczy ć będzie zapasów – nie podano.

Analiza danych przedstawionych przez CCC pokazuje, że w II kwartale sytuację uratowało eobuwie.pl rozwijające platformę odzieżową Modivo , a także sklepy internetowe z wszystkimi markami grupy.

W sumie biznes w sieci CCC odpowiadał w II kwartale tego roku za prawie połowę przychodów grupy. E-sklepy uzyskały 626 mln zł przychodu, o 79 proc. więcej niż przed rokiem. Źródłem wzrostu jest m.in. ekspansja zagraniczna, ale nie tylko. Eobuwie.pl rosło także w Polsce, czyli na swoim rodzimym rynku.

Samo eobuwie.pl zanotowało w sieci 519 mln zł przychodu, o 57 proc. więcej niż w drugim kwartale 2019 r. Łączne przychody spółki eobuwie.pl (obejmują także sklepy stacjonarne) to 532 mln zł (wzrost rok do roku o 52 proc.). Zysk EBITDA tej firmy zaś wyniósł 65 mln zł, o 306 proc. więcej niż przed rokiem. Poprawiła się rentowność.

Zdaniem zarządu CCC, COVID wykreował zamianę zachowań konsumenckich, przesuwając zainteresowanie w stronę Internetu. Dla eobuwie.pl stwarza to „unikalną perspektywę na przyspieszenie rentownego wzrostu i istotne zwiększenie jego udziałów rynkowych". Podano także, że „CCC planuje kontynuować analizy i prace dotyczące pozyskania „na poziomie" eobuwie.pl odpowiedniego kapitału, który umożliwi pełne wykorzystanie nowo powstałych szans rynkowych. Nie wspomniano tu przy tym o upublicznieniu eobuwie.pl, które wskazywane było w strategii wyjścia z kryzysu, jako jedna z opcji ostatecznych.

W końcu czerwca Grupa CCC prowadziła 1208 sklepów stacjonarnych (mniej o 4 niż przed rokiem) o łącznej powierzchni handlowej wynoszącej 761 tys. m kw. (plus 8 proc. rok do roku i plus 2 tys. m kw. od początku roku). Sklepy wypracowały w sumie 656 mln zł przychodu, czyli o 47 proc. mniej niż rok wcześniej. W ujęciu porównywalnym (ang. like for like, LFL), spadek wyniósł 49 proc. Był więc dużo silniejszy niż w analogicznym okresie 2019 roku (3 proc.).

1,29 mld zł, o 21 proc. mniej niż przed rokiem, wyniosły przychody obuwniczej Grupy CCC z Polkowic w II kwartale 2020 roku, czyli jedynym kwartale, w którym galerie handlowe nie działały bity miesiąc.

Mocno spadły zyski grupy, ale na poziomie EBITDA pozostała ona rentowna. Wynik ten zamknął się kwotą 40 mln zł i był o 88 proc. niższy niż przed rokiem. Tak silny spadek EBITDA to efekt 147 mln zł rezerw, które zawiązała grupa tytułem restrukturyzacji nierentownych biznesów, czy kosztów rezygnacji ze sponsoringu sportowego. Z pominięciem odpisów w minionym kwartale EBITDA wyniosłaby 187 mln zł, czyli o 42 proc. mniej niż rok wcześniej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji