Polacy kupują, platformy zarabiają

Przez pandemię liczba kupujących online wzrosła o 12 pkt proc., do 84 proc. Co trzeci klient zakupy rozpoczyna od platform internetowych.

Publikacja: 07.06.2021 21:00

Polacy kupują, platformy zarabiają

Foto: Adobe Stock

Pandemia zdecydowanie nakręciła rozwój handlu internetowego w Polsce, który – choć od lat mocno się rozwijał – to od ponad roku rośnie w tempie nawet ponad 30 proc. Przekłada się to także na wzrost liczby kupujących.

Z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Institute, którego wyniki „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, wynika, że odsetek e-kupujących w ciągu roku wzrósł z 72 proc. w 2020 r. do 84 proc. obecnie. Tymczasem jeszcze w czerwcu 2019 r. zakupy w sieci deklarowało jedynie 57 proc. ankietowanych. Z kolei 86 proc. z tych osób, które nie kupują w sieci i tak wykorzystuje ją do realizacji różnych aktywności okołozakupowych, m.in. poszukiwania inspiracji, opinii i informacji o produktach, wyszukiwania lokalizacji sklepu.

– Powrót do życia po pandemii tego nie zmieni. Wnioski z raportu to też wyraźny sygnał dla biznesu, gdzie należy szukać konsumenta: w e-commerce" – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Nie oznacza to jednak, iż konsumenci zupełnie odwracają się od sklepów stacjonarnych. Jako ulubione miejsce zakupowe wskazało je w tym roku 40 proc. – przed rokiem tylko 17 proc. Jednak już kolejne miejsca zajęły platformy zakupowe, np. Allegro oraz markowe sklepy internetowe.

Z innego badania Agencji Badawczej Atena Research wynika, że 33 proc. internautów przygodę zakupową rozpoczyna właśnie na platformach. To zdecydowanie najpopularniejsze miejsce na robienie zakupów. Generalnie choć polski e-handel jest rozproszony, samych sklepów jest ponad 30 tys., ale zdecydowanie najpopularniejsze są głównie globalne marki. W badaniu 94 proc. wskazało Allegro, a 84 proc. – OLX. Kolejne pod względem znajomości szyldy internetowych sprzedawców to AliExpress, Ceneo, Amazon oraz Vinted.

– Widać jak dobrze model marketplace poradził sobie ze skokowym wzrostem popytu i skutecznie działał tam, gdzie pojedyncze sklepy internetowe mogły dostać zadyszki – mówi Paweł Wojciechowski z Publicis Commerce.

– Ścieżkę zakupową na Allegro rozpoczyna już 32 proc. konsumentów i odsetek ten z roku na rok rośnie. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla reklamodawców, ale również przy wyborze platformy, na której chcemy sprzedawać – mówi Marcin Bruś, dyrektor reklamy w Allegro.pl.

Model zakupów internetowych będzie się nadal zmieniać – rosnąć będzie choćby znaczenie zagranicznej sprzedaży. Z takich platform korzysta 12 proc. internautów, 10 proc. kupuje w e-sklepach poza Polską.

– Polski e-handel bije rekordy na rynku wewnętrznym, ale z coraz większym zainteresowaniem patrzy też na eksport. W przypadku e-commerce w modelu B2C to już się dzieje i to z coraz większym powodzeniem. W obliczu mocnej konkurencji na polskim rynku jest to naturalna konsekwencja dochodzenia liderów rynkowych do ściany – mówi Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor sprzedaży w Unity Group.

Pandemia nie tylko skłoniła wielu Polaków do kupowania online, ale spowodowała także zmiany, zarówno w metodach dostawy, jak i preferowanych płatnościach.

– Spora część konsumentów do tej pory nieufnych wobec branży e-commerce po raz pierwszy zdecydowała się na zakupy online i przekonała się, że są one bezpieczne, szybkie i wygodne. Ze względu na konieczność zachowania dystansu częściej wybierali oni szybki przelew albo BLIK aniżeli płatność przy odbiorze, unikając kontaktu z kurierem czy sprzedawcą w punkcie odbioru – mówi Magdalena Grablewska, menedżer marketingu Przelewy24. – Nowi klienci docenili płatności online za intuicyjność oraz możliwość wyboru najwygodniejszych rozwiązań. Branża fintech będzie nadal podążać w tym kierunku – dodaje.

Pandemia zdecydowanie nakręciła rozwój handlu internetowego w Polsce, który – choć od lat mocno się rozwijał – to od ponad roku rośnie w tempie nawet ponad 30 proc. Przekłada się to także na wzrost liczby kupujących.

Z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Institute, którego wyniki „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, wynika, że odsetek e-kupujących w ciągu roku wzrósł z 72 proc. w 2020 r. do 84 proc. obecnie. Tymczasem jeszcze w czerwcu 2019 r. zakupy w sieci deklarowało jedynie 57 proc. ankietowanych. Z kolei 86 proc. z tych osób, które nie kupują w sieci i tak wykorzystuje ją do realizacji różnych aktywności okołozakupowych, m.in. poszukiwania inspiracji, opinii i informacji o produktach, wyszukiwania lokalizacji sklepu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji