Sport nie nakręci sprzedaży telewizorów

Producenci ogłaszają koniec ery 3D i zakrzywionych ekranów. Teraz rynek ma napędzać system UltraHD.

Aktualizacja: 28.04.2016 08:43 Publikacja: 27.04.2016 21:00

Foto: Bloomberg

Popyt na telewizory od trzech lat spada. O ile do niedawna Polacy kupowali prawie 2,5 mln odbiorników rocznie, o tyle już w 2015 r. do naszych domów trafiło ich o 120 tys. sztuk mniej. Eksperci mówią o głębszym trendzie spadkowym i przekonują, że nawet najbliższe wielkie imprezy sportowe, które z reguły mocno nakręcały sprzedaż telewizorów, niewiele zmienią. Producenci wątpią, by odbywające się we Francji mistrzostwa Europy w piłce nożnej czy olimpiada w Brazylii sprawiły, że sprzedaż wróci do poziomów sprzed dwóch–trzech lat.

Piłka jako magnes

– Całkowita sprzedaż telewizorów w Polsce w tym roku nie przekroczy raczej 2,5 mln sztuk. Ale takie wydarzenia jak Euro 2016 zahamują dotychczasowe spadki popytu – mówi Wiesław Kowalczyk, ekspert LG.

Koreański producent postanowił wykorzystać awans polskiej reprezentacji piłkarskiej do finałów we Francji. W tym tygodniu ogłosił, że ambasadorem telewizorów tej marki został Jakub Błaszczykowski, jedna z gwiazd drużyny narodowej. Ten sam chwyt postanowił zastosować Samsung, którego odbiorniki będzie reklamował Grzegorz Krychowiak. Producenci uciekają się do takich zagrań, bo zdobycie klienta staje się coraz trudniejsze. – Popytowi na telewizory nie sprzyja masowy dostęp do internetu, który jeszcze kilka lat temu nie był tak powszechny, a dzisiaj wypiera tradycyjną telewizję – tłumaczy „Rzeczpospolitej" Rafał Lipka, product manager w Komputroniku.

Trójwymiar w odwrocie

Co więcej, okazało się, że wprowadzenie takich nowinek technicznych, jak emisja obrazu w trójwymiarze czy zakrzywiony ekran, nie przyciągnęło klientów. W nowej linii telewizorów na ten rok, przygotowanej przez LG, są tylko dwa modele z 3D i nie ma ani jednego z wygiętym monitorem.

– Osłabienie sprzedaży urządzeń wyposażonych w technologię 3D jest spowodowane przede wszystkim przebojową popularnością telewizorów UltraHD, które oferują doskonały, ostry obraz z poczuciem głębi, bez konieczności korzystania z nieco problematycznych okularów 3D – tłumaczy Michał Mystkowski, rzecznik prasowy sieci MediaExpert. Jak podkreśla, odbiorniki z systemem UHD sprzedają się jak świeże bułeczki. – To zwyżki rzędu 130 proc. rocznie – dodaje Mystkowski.

Eksperci wskazują, że ilościowo sprzedaż w Polsce zwolniła, ale jednak widać skok pod względem wartościowym.

– Spada zainteresowanie telewizorami z tańszą technologią Full HD, a chętniej kupujemy te droższe z UHD – potwierdza Wiesław Kowalczyk.

UHD stanowi już 30 proc. łącznej sprzedaży telewizorów w Polsce pod względem wartościowym. Bartosz Jeziorański, dyrektor marki Haier w Polsce, jest jednak sceptyczny, czy ta technologia nakręci rynek TV. – Telewizor to jeden z podstawowych sprzętów w polskim domu. Jego obecność oraz poziom zaawansowania przez lata definiowały status materialny i społeczny danego gospodarstwa. Obecnie jednak rozwój nowych technologii w tym segmencie rynku nie jest na tyle dynamiczny, by zmotywować konsumenta do częstszej wymiany tego urządzenia. Oczywiście mamy w kraju zamożne grupy, które są na tyle pochłonięte nowymi technologiami, że z każdą premierą bardziej zaawansowanych modeli będą decydowały się na zakup. Tacy klienci nie są jednak na tyle liczni, by można było sądzić, że dzięki nim uda się podnieść spadającą sprzedaż wolumenową czy utrzymać jej wartość – twierdzi Jeziorański.

Popyt na telewizory od trzech lat spada. O ile do niedawna Polacy kupowali prawie 2,5 mln odbiorników rocznie, o tyle już w 2015 r. do naszych domów trafiło ich o 120 tys. sztuk mniej. Eksperci mówią o głębszym trendzie spadkowym i przekonują, że nawet najbliższe wielkie imprezy sportowe, które z reguły mocno nakręcały sprzedaż telewizorów, niewiele zmienią. Producenci wątpią, by odbywające się we Francji mistrzostwa Europy w piłce nożnej czy olimpiada w Brazylii sprawiły, że sprzedaż wróci do poziomów sprzed dwóch–trzech lat.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł