48 proc. robiących zakupy w sieci kupuje odzież, 43 proc. - książki, a 40 proc. - obuwie. Raport pokazuje, że europejscy konsumenci realizują przez internet już 20 proc. zakupów ubrań, a deklarowana średnia kwota ostatniego zakupu na tę kategorię produktów wynosi 65 euro.
- Rynek zakupów odzieży w kanale internetowym rośnie w całej Europie od wielu lat. Wynika to ze zmian w modelach biznesowych tradycyjnych sieci sprzedaży w kierunku tzw. omnichannel oraz nowego prawa konsumenckiego zwiększającego uprawnienia nabywców w sieci. Segment sprzedaży odzieży online osiąga powoli dojrzałość i można spodziewać się, że wzrosty sprzedaży w tej kategorii będą mniej dynamiczne - wyjaśnia Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.
Kolejne miejsca w rankingu e-zakupów zajmują takie kategorie, jak: RTV i kosmetyki (po 35 proc.), DVD, CD, gry wideo (28 proc.) oraz zabawki (23 proc.). W Polsce, która zajmuje wysokie miejsce w Europie pod względem deklarowanego udziału zakupów online w ogólnym handlu, internetowa sprzedaż książek, najpopularniejszej kategorii produktów oferowanych online, jest wyższa od średniej europejskiej o 6 punktów procentowych. Z badań wynika również, że 17 proc. konsumentów kupuje w sieci literaturę przynajmniej raz w miesiącu. Na kolejnych pozycjach znajduje się odzież (48 proc.), obuwie (47 proc.) i kosmetyki (45 proc.).
- Najpopularniejszą kategorią wśród młodszych nabywców online, tzw. millennialsów, jest odzież. Kupuje ją 59 proc. najmłodszych konsumentów. Co jeszcze ciekawsze, w tej samej grupie książki są drugim najchętniej kupowanym towarem. Pamiętajmy jednak, że ten wskaźnik zapewne obejmuje także popularne wśród młodszych e-booki, które nie wymagają fizycznego doręczenia - zaznacza Rafał Nawłoka.
DPD wskazuje, że kategorią o największym potencjale wzrostu są natomiast artykuły kategorii: dekoracja wnętrz.