Koniec z podwójnymi standardami produktów. Komisja ogłasza „Nowy Ład”

Komisja Europejska zabiera się za lepszą ochronę praw konsumentów. Przedsiębiorcy też dostaną coś na zachętę.

Aktualizacja: 12.04.2018 16:41 Publikacja: 12.04.2018 15:09

Koniec z podwójnymi standardami produktów. Komisja ogłasza „Nowy Ład”

Foto: Adobe Stock

11 kwietnia Komisja Europejska przedstawiła propozycje „Nowego ładu dla konsumentów" w Unii Europejskiej, który ma na celu lepszą ochronę praw konsumentów w państwach członkowskich UE. W ramach „Nowego Ładu" poprawie mają ulec szanse konsumentów w starciach z wielkimi korporacjami, szczególnie dzięki lepszym, bardziej efektywnym możliwościom karania firm przez organy nadzoru.

- Nowy Ład ma zapewnić sprawiedliwszy Jednolity Rynek zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom - zachwala propozycje wiceprzewodniczący KE Frans Timmermans.

Proponowane przez Komisję Europejską zmiany są spore. Wzmocnieniu mają ulec prawa e-konsumenta, szczególnie w starciu z coraz bardziej popularnymi platformami typu marketplace. Będą one musiały dokładnie informować o tym, od kogo (przedsiębiorcy czy osoby prywatnej) dokonuje zakupu konsument oraz o tym, jakie kryteria sprawiły, że dany produkt znalazł się wysoko w wynikach wyszukiwania. Nowe obowiązku czekają też świadczących „darmowe" usługi np. chmur do przechowywania danych (w których konsument „płaci" swoimi danymi) – tu pojawi się możliwość rezygnacji w ciągu 14 dni, podobnie jak przy usługach płatnych.

Koniec podwójnych standardów?

Wielkie firmy może zaboleć deklaracja Komisji, że za nieuczciwe praktyki rynkowe zostanie uznane sprzedawanie pod tą sama marką różnych produktów w różnych krajach. Coraz liczniejsze są sygnały, że produkty tej samej marki potrafią znacząco się różnić w krajach starej i nowej Unii – zazwyczaj na niekorzyść konsumentów z nowych krajów UE – tymczasem cena najczęściej jest zbliżona. To może być, na przykład, olej palmowy zamiast słonecznikowego w chipsach. Komisja chce, by państwa członkowskie mogły efektywniej walczyć z tego typu praktykami.

Państwa członkowskie maja też dostać mocniejsze narzędzia do karania firm naruszających prawa konsumentów. Komisja chce, by organy nadzoru państw członkowskich mogły nakładać kary w wysokości do 4 procent obrotu w sposób skoordynowany. Oczywiście – do 4 proc. obrotu w kraju, w którym doszło do naruszenia praw konsumentów.

- Oszukiwanie będzie słono kosztować – ostrzegła Vera Jourova, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równego traktowania.

Lepsze narzędzia prawne mają też dostać organizacje konsumenckie i sami konsumenci w sytuacjach, w których zajdzie konieczność dochodzenia odszkodowań czy zadośćuczynień za wyrządzone przez firmy szkody. Unia nie chce przy tym, by zarabiali na tym prawnicy, dlatego nacisk kładziony ma być na działania organizacji konsumenckich.

Skończą się zwroty używanych ubrań i butów?

Nie tylko konsumenci będą chronieni przed nieuczciwymi praktykami. W „Nowym Ładzie" Komisji znalazło się też miejsce na ochronę przedsiębiorców przed niezbyt uczciwymi praktykami konsumentów. Trudniejsze ma być zwracanie produktów, których konsument już używał zamiast tylko wypróbować (częsta praktyka dotycząca ubrań). Sprzedawcy będą też mogli poczekać ze zwrotem pieniędzy do momentu gdy zwrot produktu faktycznie do nich trafi.

11 kwietnia Komisja Europejska przedstawiła propozycje „Nowego ładu dla konsumentów" w Unii Europejskiej, który ma na celu lepszą ochronę praw konsumentów w państwach członkowskich UE. W ramach „Nowego Ładu" poprawie mają ulec szanse konsumentów w starciach z wielkimi korporacjami, szczególnie dzięki lepszym, bardziej efektywnym możliwościom karania firm przez organy nadzoru.

- Nowy Ład ma zapewnić sprawiedliwszy Jednolity Rynek zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom - zachwala propozycje wiceprzewodniczący KE Frans Timmermans.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji