W ogólnym rankingu postrzegania detalistów po latach dominacji Allegro na pierwsze miejsce weszła sieć drogerii Rossmann. Z kolei w rankingu sieci spożywczych Lidl, po latach konsekwentnego pięcia się w górę, wyprzedził Biedronkę. Ranking przygotowany przez OC&C jest wynikiem corocznego badania opinii tysięcy konsumentów.
Swoją pierwszą pozycję Lidl, zdaniem autorów raportu, zawdzięcza temu, że szybciej dostrzega zmiany aspiracji i potrzeb polskich konsumentów. Należąca do Grupy Szwarz sieć potrafiła zaoferować klientom coś więcej niż „tylko" mądre (czyli tanie) zakupy – o pozycji Lidla miały zdecydować takie czynniki, jak wytworzenie wśród klientów wrażenia, że mają szeroki wybór światowych produktów (tygodnie tematyczne) czy rozwój kategorii non-food. Poza tym, przyspieszenie tempa wzrostu dochodów Polaków sprawiło, że tzw. smart shopping, czyli kierowanie się tylko lub przede wszystkim niską ceną i stosunkiem ceny do jakości, przestał dominować w przyzwyczajeniach Polaków. Dla wciąż postrzeganej głównie jako sieć z niskimi cenami Biedronki oznaczało to utratę najważniejszego atutu.
"Grubsze portfele spowodowały, że Polacy coraz mniej martwią się o zabezpieczenie podstawowych potrzeb materialnych, co w połączeniu z dojrzewającą świadomością konsumencką sprawia, że oferowanie niskich cen przestaje mieć wiodące znaczenie dla pozytywnej percepcji oferty sieci handlowej" – stwierdzają autorzy „Rankingu postrzegania sieci handlowych 2017".
Warto jednak zauważyć, że pierwsze miejsce w rankingu postrzegania przez klientów nie gwarantuje sukcesów. W 2014 roku w rankingu sieci spożywczych dominowała sieć Alma, która niedługo potem stoczyła się po równi pochyłej. Z drugiej strony Biedronka od lat utrzymuje wysoką pozycję w tym rankingu, co na pewno pomaga jej w podbijaniu rynku.
Dostępność wszystkiego już nie wystarcza
Równie skuteczną strategią okazało się postawienie na wiele kanałów sprzedaży – tym samym, w ogólnym rankingu, Empik awansował o 9 pozycji, a Rossmann pokonał Allegro. Zarówno Rossmann, jak i Empik intensywnie rozwijają wszystkie kanały sprzedaży oraz komunikacji. Allegro, pozbawione stacjonarnych sklepów nadrabia tu jednak szerokim wyborem, który zawdzięcza unikatowemu charakterowi. Jednak to już nie wystarcza.