Lidl przegonił Biedronkę, a tuż za nią Kaufland

Biedronka nie jest już najlepiej postrzeganą przez klientów siecią sklepów spożywczych. Sieci należące do Grupy Schwarz dominują.

Aktualizacja: 02.04.2018 12:07 Publikacja: 02.04.2018 11:00

Lidl przegonił Biedronkę, a tuż za nią Kaufland

Foto: Bloomberg

W ogólnym rankingu postrzegania detalistów po latach dominacji Allegro na pierwsze miejsce weszła sieć drogerii Rossmann. Z kolei w rankingu sieci spożywczych Lidl, po latach konsekwentnego pięcia się w górę, wyprzedził Biedronkę. Ranking przygotowany przez OC&C jest wynikiem corocznego badania opinii tysięcy konsumentów.

Swoją pierwszą pozycję Lidl, zdaniem autorów raportu, zawdzięcza temu, że szybciej dostrzega zmiany aspiracji i potrzeb polskich konsumentów. Należąca do Grupy Szwarz sieć potrafiła zaoferować klientom coś więcej niż „tylko" mądre (czyli tanie) zakupy – o pozycji Lidla miały zdecydować takie czynniki, jak wytworzenie wśród klientów wrażenia, że mają szeroki wybór światowych produktów (tygodnie tematyczne) czy rozwój kategorii non-food. Poza tym, przyspieszenie tempa wzrostu dochodów Polaków sprawiło, że tzw. smart shopping, czyli kierowanie się tylko lub przede wszystkim niską ceną i stosunkiem ceny do jakości, przestał dominować w przyzwyczajeniach Polaków. Dla wciąż postrzeganej głównie jako sieć z niskimi cenami Biedronki oznaczało to utratę najważniejszego atutu.

"Grubsze portfele spowodowały, że Polacy coraz mniej martwią się o zabezpieczenie podstawowych potrzeb materialnych, co w połączeniu z dojrzewającą świadomością konsumencką sprawia, że oferowanie niskich cen przestaje mieć wiodące znaczenie dla pozytywnej percepcji oferty sieci handlowej" – stwierdzają autorzy „Rankingu postrzegania sieci handlowych 2017".

Warto jednak zauważyć, że pierwsze miejsce w rankingu postrzegania przez klientów nie gwarantuje sukcesów. W 2014 roku w rankingu sieci spożywczych dominowała sieć Alma, która niedługo potem stoczyła się po równi pochyłej. Z drugiej strony Biedronka od lat utrzymuje wysoką pozycję w tym rankingu, co na pewno pomaga jej w podbijaniu rynku.

Dostępność wszystkiego już nie wystarcza

Równie skuteczną strategią okazało się postawienie na wiele kanałów sprzedaży – tym samym, w ogólnym rankingu, Empik awansował o 9 pozycji, a Rossmann pokonał Allegro. Zarówno Rossmann, jak i Empik intensywnie rozwijają wszystkie kanały sprzedaży oraz komunikacji. Allegro, pozbawione stacjonarnych sklepów nadrabia tu jednak szerokim wyborem, który zawdzięcza unikatowemu charakterowi. Jednak to już nie wystarcza.

Podobnie, jak niskie ceny czy znakomity stosunek ceny do jakości. Postrzegana jako najtańsza sieć Pepco, która postrzegana jest też korzystnie pod względem stosunku ceny do jakości, zajmuje w ogólnym rankingu dopiero 26 pozycję. Co nie przeszkadza Pepco w powiększaniu sieci sprzedaży.

Zdaniem analityków OC&C przyszłość handlu w Polsce rysuje się w całkiem różowych barwach, gdyż polscy konsumenci dochodzą do fazy „radości z doświadczania" (są już w niej - ich zdaniem - konsumenci w Warszawie), która oznacza, że zakupy staną się połączeniem konsumpcji, rozrywki i kupowania.

W ogólnym rankingu postrzegania detalistów po latach dominacji Allegro na pierwsze miejsce weszła sieć drogerii Rossmann. Z kolei w rankingu sieci spożywczych Lidl, po latach konsekwentnego pięcia się w górę, wyprzedził Biedronkę. Ranking przygotowany przez OC&C jest wynikiem corocznego badania opinii tysięcy konsumentów.

Swoją pierwszą pozycję Lidl, zdaniem autorów raportu, zawdzięcza temu, że szybciej dostrzega zmiany aspiracji i potrzeb polskich konsumentów. Należąca do Grupy Szwarz sieć potrafiła zaoferować klientom coś więcej niż „tylko" mądre (czyli tanie) zakupy – o pozycji Lidla miały zdecydować takie czynniki, jak wytworzenie wśród klientów wrażenia, że mają szeroki wybór światowych produktów (tygodnie tematyczne) czy rozwój kategorii non-food. Poza tym, przyspieszenie tempa wzrostu dochodów Polaków sprawiło, że tzw. smart shopping, czyli kierowanie się tylko lub przede wszystkim niską ceną i stosunkiem ceny do jakości, przestał dominować w przyzwyczajeniach Polaków. Dla wciąż postrzeganej głównie jako sieć z niskimi cenami Biedronki oznaczało to utratę najważniejszego atutu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji