Z raportu firmy KPMG wynika, że 70 proc. Polaków robi promocyjne zakupy w sklepach stacjonarnych. Z kolei osoby nawet kupujące w internecie, w okresach promocyjnych rzadziej korzystają z tej formy.
– Niska popularność akcji promocyjnych takich jak czarny piątek i cyfrowy poniedziałek wynika częściowo z ich ograniczonej skali. Wielu sprzedawców obejmowało przeceną jedynie wybrane produkty, a sam rabat rzadko przekraczał 50 proc. – mówi Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.
– Wpływ na atrakcyjność poszczególnych kategorii w zakupach promocyjnych Polaków może mieć działalność globalnych sklepów online, które kuszą nas o wiele korzystniejszymi ofertami niż rodzimi sprzedawcy. Przykładem takiego działania może być niemiecki oddział firmy Amazon, który w czarny piątek za pośrednictwem swojego polskojęzycznego sklepu online oferował bezpłatną wysyłkę zakupów m.in. do klientów z Polski – dodaje.
Z raportu KPMG wynika, że najczęściej kupowaną na promocjach kategorią są buty, które wskazało 55,7 proc. badanych. Ponad 40 proc. wymieniło jeszcze odzież, akcesoria czy dobra kulturalne, np. książki, płyty. Aż 36,6 proc. wymieniło też w tej grupie akcesoria dla zwierząt, a mniej niż 30 proc. sprzęt elektroniczny.
Ankietowani klienci podejmują decyzje zakupowe głównie w oparciu o ceny, ale dużo wskazań miały też takie elementy, jak szerokość oferty sklepu czy doświadczenia z poprzednich transakcji.