Ostatni kwartał pogłębił spadki sklepów z odzieżą

Średnio jedną piątą obrotu straciły krajowe grupy firm odzieżowych i obuwniczych w 2020 r. z powodu epidemii. W obronie biznesu pomagały internet i eksport.

Aktualizacja: 14.01.2021 21:19 Publikacja: 14.01.2021 21:00

Ostatni kwartał pogłębił spadki sklepów z odzieżą

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

W 2020 roku publiczne grupy odzieżowe i obuwnicze notowane na warszawskiej giełdzie odnotowały spadek przychodów od 2,6 proc. do 29 proc., a średnio o 19 proc. – wynika z zestawienia przygotowanego przez „Rz". To oznacza, że ostatni kwartał ub.r. pogłębił tendencję obserwowaną po pierwszych dziewięciu miesiącach.

Najlepiej z obroną biznesu poradziło sobie polkowickie CCC. Wzrost obrotów platform internetowych eobuwie i Modivo należących do obuwniczej grupy sprawił, że przychody (bez Karl Voegele w Szwajcarii) spadły o zaledwie 2,6 proc. (do 5,26 mld zł).

CCC nie skończyło roku obrotowego. Podobnie jak w LPP mija on 31 stycznia.

Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP, właściciela marki Reserved, sygnalizował już, że z powodu listopadowego lockdownu przychody grupy spadną o około 15 proc., a nie o 10 proc., na co nadzieję miał założyciel grupy. – Grudzień pod względem sprzedażowym był raczej słaby. Przedświąteczna sprzedaż nie była na tyle duża, aby pokryć utratę obrotów w sklepach stacjonarnych spowodowaną kolejnym lockdownem. Zamknięcie sklepów od 28 grudnia, czyli w okresie, w którym klienci przywykli do wyprzedaży, spowodowało z kolei, że nasza marża brutto była lepsza w stosunku do marży zanotowanej w grudniu 2019 roku – mówi Lutkiewicz.

Mniejsze firmy radziły sobie dużo gorzej. Sklepy Wojasa i Bartka straciły ponad jedną czwartą przychodu. O 26 proc. skurczyły się przychody ze sprzedaży łódzkiego Monnari Trade.

Zarządy wszystkich firm tłumaczą spadki zakazami handlu w galeriach i mniejszym ruchem w sklepach.

W 2020 roku publiczne grupy odzieżowe i obuwnicze notowane na warszawskiej giełdzie odnotowały spadek przychodów od 2,6 proc. do 29 proc., a średnio o 19 proc. – wynika z zestawienia przygotowanego przez „Rz". To oznacza, że ostatni kwartał ub.r. pogłębił tendencję obserwowaną po pierwszych dziewięciu miesiącach.

Najlepiej z obroną biznesu poradziło sobie polkowickie CCC. Wzrost obrotów platform internetowych eobuwie i Modivo należących do obuwniczej grupy sprawił, że przychody (bez Karl Voegele w Szwajcarii) spadły o zaledwie 2,6 proc. (do 5,26 mld zł).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji
Handel
Nowy etap totalnej wojny cenowej. Co z powrotem 5-proc. VAT-u na żywność?