W ostatnich tygodniach polski oddział Tesco poinformował o zamknięciu pięciu kolejnych sklepów. Od początku restrukturyzacji brytyjskiego giganta z polskiej mapy handlowej zniknęły już 123 sklepy (głównie supermarkety, ale też hipermarkety). Choć decyzji o wycofaniu się tej brytyjskiej marki z polskiego rynku nie należy traktować jako symbolu kłopotu hipermarketów, jednak nie trudno zauważyć, że ich sytuacja jest coraz gorsza – według badań GfK Polonia Panel Gospodarstw Domowych, sprzedaż w tym segmencie spadła w ciągu roku o 2,3 proc.

Dla porównania, w tym czasie dyskonty odnotowały 8,2 proc. wyższe obroty a osiedlowe sklepy sieciowe – o 4,6 proc. W efekcie, hipermarkety – nie tak dawno niekwestionowany lider, dziś odpowiadają zaledwie za 13 proc. sprzedaży na rynku dóbr szybkozbywalnych (FMCG).

Dlaczego coraz rzadziej chodzimy do hipermarketów? Powodów jest kilka. – Klienci już nie chcą tracić czas na eskapady do hipermarketów, ani nie są już chętni do dużych, jednorazowych wydatków. Stąd od lat popularność przesuwa się w stronę supermarketów, a przede wszystkim dyskontów, które świetnie opanowały oferty specjalne czy tematyczne, proponując tym samym szeroki asortyment w niedużym sklepie – tłumaczy Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.