Sklepy w akcji edukowania klientów w zakresie postaw proekologicznych idą coraz dalej niż tylko w promowanie toreb wielorazowego użytku. Teraz za cel stawiają sobie również ograniczenie ilości plastikowych opakowań, jakie klienci zużywają podczas zakupów, choćby do pakowania produktów na wagę. Chodzi zwłaszcza o owoce i warzywa, które coraz częściej są dostępne w wersji bio, ale oznacza to konieczność pakowania ich w dodatkowe warstwy folii czy na styropianowe tacki.

Carrefour i Auchan promują teraz wśród klientów bawełniane worki na owoce i warzywa, które można wykorzystywać wiele razy i w nich ważyć produkty. Jeden worek kosztuje 5,99 zł, jest wykonany z siatki, aby kasjer mógł ocenić, czy naklejka z ceną odpowiada faktycznej zawartości.

Z kolei Lidl od początku grudnia sprzedaje warzywa BIO znakowane przy pomocy natural brandingu, czyli z wykorzystaniem naturalnego światła. Na początek była to BIO dynia piżmowa oraz BIO seler. Metoda naturalnego znakowania jest zupełnie bezpieczna – w żaden sposób nie oddziałuje na strukturę i wartości odżywcze produktów. Z wykorzystaniem skoncentrowanej wiązki światła na warzywie pojawia się obraz w rodzaju „tatuażu”. W ten sposób warzywa BIO będą dostępne bez opakowań, a informację o tym, że są to produkty BIO znajdziemy bezpośrednio na skórce. 

Wiele sklepów na rok przed terminem wymaganym unijną dyrektywą wycofało już także z oferty plastikowe jednorazowe produkty, jak sztućce czy słomki.