Od początku stycznia obowiązuje opłata recyklingowa od reklamówek dostępnych w sklepach. Zgodnie z przepisami torebki foliowe o grubości od 15 do 50 mikrometrów zostały obłożone daniną w wysokości 20 groszy netto, czyli 25 groszy brutto. Oznacza to, że torebka foliowa w sklepie powinna kosztować co najmniej 25 groszy plus koszty sklepu. Nie wszystkie sklepy przerzucają jednak koszty na klienta.

Dokładnie 25 groszy kosztuje najtańsza reklamówka w największej sieci w Polsce, czyli w Biedronce. Biedronka wprowadziła reklamówki o grubości 52 mikrometrów, omijając tym samym opłatę recyklingową. Biedronka tłumaczy, że dzięki temu jej reklamówki będą służyć klientom wielokrotnie. W ofercie ma, jak wszystkie sieci, również droższe torby i torebki.

Sieć Lidl postąpiła inaczej, uwzględniając po prostu opłatę recyklingową w cenie foliowych torebek. Najtańsze reklamówki zdrożały więc z 8 do 33 groszy, a te trochę mocniejsze z 19 do 44 groszy. Podobnie postąpiła sieć Aldi, w której najtańsza reklamówka kosztuje teraz 33 grosze. W Tesco zakupy zapakować będzie można drożej – za 35 groszy. Najmocniej zmianę odczują jednak klienci Auchan, która to sieć do końca roku miała darmowe torebki, a teraz trzeba będzie za nie płacić 39 groszy. Z kolei popularna sieć drogerii Rossmann podniosła ceny reklamówek do 29 groszy.

Ciekawy ruch wykonała z kolei popularna sieć sklepów Pepco. Najwyraźniej zastosowała podobny sposób, jak Biedronka i wprowadziła mocne reklamówki za które życzy sobie tylko 20 groszy brutto. To mniej, niż wynosi opłata recyklingowa po uwzględnieniu podatku VAT. Prawdopodobnie są one, podobnie jak te z Biedronki grubsze niż 50 mikrometrów, jednak nie udało się uzyskać potwierdzenia czy tak jest faktycznie.

Środki pozyskane z opłaty recyklingowej mają, w teorii, wspomóc ochronę środowiska w Polsce, premier Morawiecki zapowiadał, że trafią między innymi na walkę ze smogiem. Tymczasem jednak, zgodnie z ustawą, stanowią dochód budżetu państwa, ale zainkasowany on będzie dopiero w 2019 roku. Wcześniej jednak budżet będzie zasilony dodatkowym wpływem podatku VAT od daniny publicznej, jaką jest opłata recyklingowa.