Najpopularniejszymi artykułami nabywanymi w sieci są książki, odzież i obuwie. Wyniki badania Kantar TNS pokazują, że przejrzyste koszty dostawy (91 proc. wskazań), przesyłka następnego dnia (ok. 90 proc.) i opcja powiadomień z czasowym przedziałem planowanego dostarczenia przesyłki (80 proc.), najsilniej zachęcają do zakupów online w danym e-sklepie.
Badanie powstało w oparciu o opinie 23,5 tys. osób z 21 krajów Europy. Wśród głównych tendencji raport podkreśla rosnący udział zakupów dokonanych w kanale mobilnym i coraz wyższe zainteresowanie ofertami zagranicznych sklepów internetowych. Analizy wskazują także na znaczenie elastyczności i jasnych zasad w zakresie doręczeń i ewentualnych zwrotów.
- Polski rynek zakupów internetowych dojrzewa. Kupujemy w sieci coraz więcej. Chętniej także sięgamy po ofertę sklepów zagranicznych, najczęściej europejskich. Za kluczowe uważamy jasno określone koszty dostawy, a przesyłki najczęściej odbieramy w domu. Warto zwrócić uwagę także na wyraźną potrzebę posiadania kontroli nad procesem przesyłki. Stąd duże zainteresowanie systemami śledzenia oraz określenia godziny doręczenia – wyjaśnia Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.
Większość zakupów online nadal dokonywana jest przez europejskich konsumentów za pośrednictwem laptopów lub komputerów stacjonarnych. Wzrasta jednak odsetek zamówień składanych przez smartfony (35 proc.), a 42 proc. badanych uważa responsywność strony internetowej sklepu za niezbędną w procesie zakupów online.
Portfele elektroniczne (np. PayPal) są preferowanym sposobem płatności za zakupy internetowe w krajach Europy Zachodniej (42 proc.). Nabywcy w Europie Środkowo - Wschodniej preferują płatność przy odbiorze.