Przejrzyste spółki wyróżnione

W czwartek w siedzibie GPW wręczono dyplomy najbardziej transparentnym firmom notowanym na giełdzie.

Publikacja: 06.04.2017 21:16

Foto: Rzeczpospolita

Redakcja „Parkietu" we współpracy z Instytutem Rachunkowości i Podatków (IRiP) wyłoniła najbardziej przejrzyste spółki z trzech głównych indeksów (WIG20, mWIG40 i sWIG80).

Miesiąc temu do wszystkich 140 emitentów wysłaliśmy ankietę, która zawierała 15 pytań z obszaru sprawozdawczości finansowej, relacji inwestorskich i ładu korporacyjnego. Odpowiedziały 64 spółki, które przy tej okazji udowodniły, że zależy im na transparentności. Za każde pytanie firmy mogły uzyskać określoną liczę punktów, a maksymalnie za wszystkie - 30. Na tej podstawie wyłoniono 20 emitentów z wynikiem 28 i więcej punktów, którzy znaleźli się na wspólnym podium.

Spośród największych firm były to mBank, PKN Orlen, Cyfrowy Polsat, PGNiG, PKO Bank Polski, PZU, Tauron. Z mWIG40, indeksu średnich spółek, wyróżnienie otrzymały Giełda Papierów Wartościowych, Grupa Kęty, Kruk, PKP Cargo, Bank Handlowy, Uniwheels, Grupa Azoty, Lubelski Węgiel Bogdanka i Robyg. Spośród małych przedsiębiorstw najbardziej przejrzyste okazały się Elektrobudowa, Polski Holding Nieruchomości, Ferro i Quercus TFI. Cała dwudziestka otrzymała dyplom "Transparentnej spółki 2016 r."

Otwarty i szczery dialog

Zdaniem przedstawicieli wyróżnionych firm, prawidłowe raportowanie, przestrzeganie dobrych praktyk i dbałość o kontakt z rynkiem przekłada się na wycenę firmy oraz wzbudza zaufanie wśród inwestorów. Takiej spółce łatwiej pozyskać kapitał.

– Transparentność jest fundamentalnym warunkiem w prawidłowych relacjach między emitentem a rynkiem kapitałowym – stwierdził Dariusz Grębosz, dyrektor biura relacji inwestorskich PKN Orlen. – Tylko na podstawie rzetelnych danych, przedstawiających pełen obraz działalności spółki, inwestor może właściwie ocenić atrakcyjność akcji. Jako emitent nie mamy nic do ukrycia przed naszymi inwestorami – podkreślił. Przyznał, że akcjonariusze koncernu mają prawo do tego, aby otrzymywać od firmy pełne spektrum informacji, bo po prostu za to zapłacili, kupując akcje. – W kwestii transparentności koszty nie odgrywają decydującej roli, ponieważ spółka publiczna musi być transparentna – podsumował Grębosz.

Podobne zdanie miała Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu. Zauważyła, że otwarty, szczery dialog, przejrzyste sprawozdania finansowe, chęć dzielenia się wiedzą, dostępność zarządu i zespołu IR, regularne spotkania z inwestorami i analitykami są filarami efektywnej komunikacji spółki giełdowej z rynkiem. – Bardzo dbamy o ten aspekt naszej działalności, stawiamy na jakość prowadzonej komunikacji i widzimy, że nie tylko spółce przynosi to wymierne korzyści, ale jest także doceniane przez inwestorów i analityków. W tak prowadzonych relacjach zyskują dwie strony – zauważyła Ostap-Tomann. Michał Pietrzyk, wiceprezes ds. finansowych ocenia, że dzięki przejrzystości PGNiG buduje wśród swych interesariuszy wizerunek odpowiedzialnego partnera, eksperta w swojej dziedzinie, a wśród inwestorów i akcjonariuszy – stabilnej finansowo spółki ukierunkowanej na zwiększanie swojej wartości.

Nie zaskakiwać rynku

Tomasz Kulik, dyrektor finansowy PZU, ocenia, że wyróżnienie jest przede wszystkich efektem przestrzegania obowiązujących przepisów prawa. – Postępujemy zgodnie z zasadami ładu korporacyjnego w komunikacji z uczestnikami rynku. Jesteśmy konsekwentni, słuchamy interesariuszy, dotrzymujemy obietnic i staramy się nie zaskakiwać rynku – relacjonował Kulik.

Wielu naszych rozmówców podkreśla, że pod hasłem przejrzystej spółki kryje się po prostu uczciwość wobec rynku. Sebastian Buczek, prezes Quercus TFI, przyznaje, że motto jego firmy jest proste. – Staramy się zachowywać na rynku tak, jak chcielibyśmy, aby zachowywali się inni. Jesteśmy niemałym inwestorem na polskim rynku akcji i obligacji (4,76 mld zł aktywów). Cenimy sobie transparentność i podmioty, które przestrzegają zasad fair play – stwierdził. Dodaje, że takie spółki są bardzo często liderami swoich sektorów i rozwijają się znakomicie nie tylko w Polsce, ale coraz częściej również na arenie międzynarodowej. – Dzięki wysokiej transparentności wyceny akcji tych firm są wysokie, a koszt emisji obligacji lub kredytu niższy niż w przypadku konkurencji. To daje dużą przewagę i otwiera wiele nowych możliwości, których nie mają inne podmioty – wskazał Buczek.

Europejskie standardy

Przy okazji wręczenia dyplomów najbardziej przejrzystym spółkom odbyła się debata, która dotyczyła m.in. standardów, jakie powinna spełniać firma, aby inwestorzy uznali ją za transparentną dla rynku.

Jak przyznała Małgorzata Gula, prezes IRiP, intencją całej akcji było rozpoczęcie dyskusji na temat cech, które powinna mieć spółka, aby zostać uznana za transparentną. Zapewniła, że akcja będzie kontynuowana w kolejnych latach. Jak ocenił Marcin Dyl, prezes Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, polski rynek z punktu widzenia infrastruktury i podmiotów na nim działających spełnia standardy europejskie. – To efekt dużej dbałości, pewnego rygoryzmu przy tworzeniu rynku, które zaowocowały wysokimi standardami – wyjaśniał.

Kamil Stolarski, analityk Haitong Banku, stwierdził, że raporty kwartalne polskich spółek zawierają nawet więcej informacji niż np. spółek notowanych w Londynie.

Zdaniem Piotra Prażmo, członka zarządu Erste Securities Polska i przewodniczącego Rady Domów Maklerskich, temat przejrzystości został zauważony przez rynek. – Spółki będą dążyć do tego, aby ich raporty były coraz lepsze, ale jest jeszcze duże pole do poprawy – stwierdził. Stolarski przypomniał, że jest wiele badań, które potwierdzają, że spółki transparentne są notowane z istotnie wyższymi wskaźnikami. – Dzięki przejrzystości, lepszej komunikacji firmy mogą tylko zyskać przewagę konkurencyjną i łatwiej im będzie się rozwijać – podsumował Prażmo.

Patronem medialnym akcji była "Rzeczpospolita", a patronatem honorowym wydarzenie objęła Giełda Papierów Wartościowych.

Redakcja „Parkietu" we współpracy z Instytutem Rachunkowości i Podatków (IRiP) wyłoniła najbardziej przejrzyste spółki z trzech głównych indeksów (WIG20, mWIG40 i sWIG80).

Miesiąc temu do wszystkich 140 emitentów wysłaliśmy ankietę, która zawierała 15 pytań z obszaru sprawozdawczości finansowej, relacji inwestorskich i ładu korporacyjnego. Odpowiedziały 64 spółki, które przy tej okazji udowodniły, że zależy im na transparentności. Za każde pytanie firmy mogły uzyskać określoną liczę punktów, a maksymalnie za wszystkie - 30. Na tej podstawie wyłoniono 20 emitentów z wynikiem 28 i więcej punktów, którzy znaleźli się na wspólnym podium.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Giełda
Firma Donalda Trumpa jest już spółką memiczną. Kapitalizacja przekroczyła 9 mld dol.
Giełda
Tomasz Bardziłowski oficjalnie prezesem GPW
Giełda
Na GPW pachnie zbliżającymi się świętami
Giełda
Dobry prognostyk dla hossy
Giełda
Trudno nadążyć za hossą