Mamy potencjał, by działać globalnie

#prostozkrynicy: Mirosław Bendzera: Ekspansja międzynarodowa jest bardzo ważną częścią strategii famuru

Publikacja: 05.09.2018 21:00

Gościem Piotra Zająca w programie #PROSTOzKRYNICY był Mirosław Bendzera, prezes Famuru.

Gościem Piotra Zająca w programie #PROSTOzKRYNICY był Mirosław Bendzera, prezes Famuru.

Foto: materiały prasowe

Chciałbym zapytać o strategię, którą niebawem opublikujecie. Czy może pan zdradzić jakieś główne, priorytetowe punkty tej strategii?

To jeden z kluczowych elementów planu działań, jaki przyjęliśmy na ten rok. Strategia ma być kluczem, którym pokażemy, w jaki sposób działamy – zaraz po tym, gdy udało nam się przeprowadzić proces konsolidacji rynku. Strategia ma być dokumentem pokazującym, w jaki sposób chcemy wykorzystać aktywa, które udało nam się skupić pod szyldem Famuru. Poświęciliśmy kilka ostatnich miesięcy na bardzo dogłębną analizę kierunków rozwojowych, które chcielibyśmy, żeby przełożyły się na tę strategię. Jedną rzecz możemy odkryć – jest nią to, że kluczowymi elementami, na których chcemy się skupić, będą ekspansja zagraniczna i globalizacja naszej spółki.

A które rynki zagraniczne są dla was najważniejsze?

Oczywiście w wyniku tych prac dokonaliśmy pewnej priorytetyzacji rynków, jeśli chodzi o rozwój naszej działalności. Podzieliliśmy je na kilka grup. Są to rynki, na których już dzisiaj mamy zbudowaną pewną bazę rozwojową, ponieważ zarówno spółki należące do Grupy Famur, jak i do Grupy Kopex, prowadziły tam bardzo aktywną politykę sprzedażową. Myślę przede wszystkim o rynkach wschodnich, takich jak Rosja czy Kazachstan, gdzie brand Famuru czy Kopexu jest już dobrze znany. I jesteśmy w stanie ten potencjał i synergię wynikającą z połączenia obu spółek dość szybko wykorzystać. Ale na tej mapie świata, na której chcemy się skupić w najbliższym czasie, są również nowe cele. Takie regiony jak choćby Australia, która jest jednym z pięciu największych producentów węgla na świecie i tak naprawdę jednym z naturalnych kierunków naszej ekspansji. Regiony, w których nasza pozycja jest jeszcze absolutnie niewystarczająca, wręcz praktycznie znikoma. Na pewno takie, gdzie górnictwo jest mocnym elementem gospodarki, będą dla nas destynacjami, na których będziemy się bardziej skupiać w najbliższych latach.

Trudno się przebić na takich dziewiczych rynkach? Czy jest tam duża konkurencja?

W przypadku Australii trudno mówić o rynku dziewiczym. Dla nas jest może rynkiem dziewiczym, dlatego że nie byliśmy tam obecni. Natomiast z punktu widzenia aktywności naszej konkurencji jest to rynek bardzo rozwinięty, o bardzo dużych wymaganiach, jeśli chodzi o technologię, którą należy dostarczać. Musieliśmy więc najpierw odpowiednio przygotować nasze struktury wewnętrzne, żeby można było w sposób kompleksowy, ale też skuteczny na takim rynku zaistnieć. Uważam, że właśnie w wyniku konsolidacji, którą przeprowadziliśmy na rynku krajowym, wszystko co jest niezbędne, by zaistnieć na takim wymagającym rynku jak australijski, dzisiaj mamy. Na razie szukamy narzędzi, które pozwolą nam krok po kroku budować naszą pozycję i skutecznie konkurować z największymi spółkami, z którymi będziemy musieli się na tym rynku zetrzeć. Natomiast ważne jest to, by przy identyfikacji rynków priorytetowych, przy budowaniu polityki ekspansji zagranicznej, umieć w sposób odpowiedni ocenić wymagania oraz status rozwojowy poszczególnych regionów, na których dana firma chce się skupić. I dokładnie w taki sposób postępujemy w Famurze. Wykonaliśmy ocenę poszczególnych rynków i wybraliśmy na mapie te, na których będziemy się skupiali w najbliższym czasie. Przeprowadziliśmy analizę stopnia zaawansowania rynku, stopnia rozwoju technicznego, różnych uwarunkowań legislacyjnych, politycznych, kulturowych... Dopasujemy do każdego z tych krajów indywidualny model wejścia, który, jak liczymy, przyniesie nam pozytywne efekty. Liczymy, że Famur zacznie być obecny na wszystkich tych rynkach, które chcielibyśmy, żeby stanowiły dla nas bazę wsparcia przy budowaniu naszego potencjału rozwojowego w kolejnych latach.

Czy w długim terminie jest to przygotowanie na to, że Polska będzie przechodzić transformację energetyczną i że trzeba szukać rynków zbytu za granicą?

To jest jeden z elementów, które musimy brać pod uwagę. Natomiast potencjał, którym dysponuje Famur, zdecydowanie pozwala nam na to, żeby myśleć o naszej spółce jako spółce globalnej, pracującej już nie tylko w relacji z rynkiem krajowym, z którym mamy najsilniejsze związki, ale również w skali międzynarodowej.

Chciałbym zapytać o strategię, którą niebawem opublikujecie. Czy może pan zdradzić jakieś główne, priorytetowe punkty tej strategii?

To jeden z kluczowych elementów planu działań, jaki przyjęliśmy na ten rok. Strategia ma być kluczem, którym pokażemy, w jaki sposób działamy – zaraz po tym, gdy udało nam się przeprowadzić proces konsolidacji rynku. Strategia ma być dokumentem pokazującym, w jaki sposób chcemy wykorzystać aktywa, które udało nam się skupić pod szyldem Famuru. Poświęciliśmy kilka ostatnich miesięcy na bardzo dogłębną analizę kierunków rozwojowych, które chcielibyśmy, żeby przełożyły się na tę strategię. Jedną rzecz możemy odkryć – jest nią to, że kluczowymi elementami, na których chcemy się skupić, będą ekspansja zagraniczna i globalizacja naszej spółki.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Smart city to również elektromobilność
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
ROZMOWA
Ponichtera: Innowacje w centrach danych dla zrównoważonego rozwoju
Interview
Ponichtera: Innovation in data centres for sustainable development
Studio „Rzeczpospolitej”
Białkowski: Zdrowa Firma to wsparcie dla pracodawców w pozyskaniu i utrzymaniu najlepszych pracowników
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
ROZMOWA
Jamiołkowski: Szczególny moment transformacji branży tytoniowej