Biznes chce obiegu zamkniętego

Rosnąca liczba ludności świata i kurczenie się dostępnych zasobów legły u podstaw myślenia o wykorzystaniu odpadów jako surowców do ponownego użytku. Globalne korporacje włączają się w trend i planują nowe biznesy.

Publikacja: 04.09.2018 21:00

Uczestnicy panelu „Gospodarka obiegu zamkniętego”.

Uczestnicy panelu „Gospodarka obiegu zamkniętego”.

Foto: Fotorzepa/Piotr Guzik

Według prognoz w ciągu 30 lat przybędzie na świecie kolejne 3 mld osób. Liczba mieszkańców globu zwiększy się więc do 10 mld. Będą oni potrzebowali coraz większej masy dóbr i zużywając je, wytwarzali coraz więcej śmieci, które musimy nauczyć się wykorzystywać. To podstawa rozwoju idei gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). – Musimy zacząć myśleć o odpadach jak o surowcach, by zmierzyć się z problemami dotykającymi całą planetę. Trzeba zmienić technologię wytwarzania i wykorzystywać to, co jest w naszym posiadaniu – nawoływała Maria Andrzejewska, dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa podczas panelu „Gospodarka o obiegu zamkniętym – rola biznesu w kształtowaniu zachowań konsumentów".

Odpowiedzialność firm

Część panelistów przekonywała, że w GOZ nie chodzi tylko o ekologię, lecz zupełnie o nowe myślenie o gospodarce. – Można tworzyć zupełnie nowe biznesy lub przekształcać te tradycyjne przy wykorzystaniu śmieci, zwiększając ich rentowność – przekonywała prof. dr hab. Magdalena Kachniewska z Kolegium Gospodarki Światowej ze Szkoły Głównej Handlowej.

Przedstawiciel Komisji Europejskiej, Michał Kubicki, odpowiedzialny za wdrożenie planu działania dot. GOZ w Dyrekcji Generalnej ds. Przemysłu zwrócił uwagę na istotny wymiar bezpieczeństwa i dywersyfikacji źródeł pozyskania surowców, które Europa aktualnie jest zmuszona pozyskiwać z niestabilnych części świata.

Zdaniem Kazimierza Rajczyka, dyrektora zarządzającego departamentem klientów strategicznych w ING Banku Śląskim, nie można o GOZ myśleć tylko w kategoriach gospodarki kapitalistycznej, tj. nastawionej na maksymalizację zysku.

– Trzeba będzie tak „zmanipulować" konsumentów, by zużywali więcej dóbr (jeśli GOZ byłby nastawiony tylko na zysk firm przetwarzających odpady). Mam nadzieję, że pójdziemy w kierunku bardziej racjonalnego zagospodarowania dostępnych zasobów – sygnalizował Rajczyk.

ING już proponuje ekokredyty dla konsumentów, a klientom biznesowym obniża marże kredytu, jeśli ich działalność propaguje GOZ.

– Nie chodzi o zwiększanie sprzedaży, tylko o to, by producenci wzięli odpowiedzialność za wytwarzane dobra aż do momentu ich utylizacji – podkreśliła Kachniewska.

Duży biznes już to rozumie i wdraża ideę GOZ w życie. Nie chodzi tylko o wprowadzanie opłat za torby zakupowe, na co Ikea zdecydowała się na długo przed wprowadzeniem stosownych wymogów prawnych, ale także o przemodelowanie myślenia o biznesie. Ikea nie tylko podjęła decyzje o wycofaniu plastikowych produktów jednorazowego użytku, ale też sprzedaje meble kuchenne wykorzystujące materiały pochodzące z recyklingu.

Kształtowanie postaw

Jak zapewniała Katarzyna Dulko-Gaszyna, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Ikea Retail Polska, nie jest to ani tanie, ani proste, znalezienie surowców odpowiedniej jakości, które zapewnią odpowiednią trwałość takiemu produktowi. Ikea drzewo z recyklingu sprowadza z Austrii i Włoch, zaś laminat tworzy z odpowiednio wyselekcjonowanych plastików z Japonii.

– Wprowadziliśmy też usługę odbioru starych materacy za niewielką opłatą. Nadal jest to tylko ich utylizacja, a nie recykling. Dlatego pracujemy w laboratoriach nad możliwością wykorzystania pianki poliuretanowej ze starych materacy do produkcji nowych. Zastanawiamy się też nad tym, jak ponownie wprowadzać do obiegu zużyte sprzęty, np. sofy. Przyglądamy się możliwości ich sprzedaży w second handach (sklepy z rzeczami z drugiej ręki – red.) – wyliczała przedstawicielka Ikei. Przekonywała, że wdrożenie tych pomysłów w życie wymaga współpracy m.in. z samorządami włączającymi się w odbiór sprzętów i ich naprawę.

Marek Kopyto, country manager Unilever Polska, wskazywał z kolei na rolę edukacji konsumentów i wspólnego działania. Rolą rządu jest wdrożenie prawa dotyczącego selektywnej zbiórki. Biznes z kolei może odegrać istotną rolę w kształtowaniu postaw.

– Coraz więcej osób czyta etykiety dotyczące składu produktów. Dziś ta grupa stanowi już 30–40 proc. konsumentów. Tych patrzących na skład opakowań jest znacznie mniej. Tu jest nasza rola – wskazywał Kopyto.

- Kształtowanie postaw dotyczy nie tylko konsumentów, ale również producentów i ich poddostawców. Dodał Kubicki. – Doświadczenia z wprowadzenia małych opłat za siatki można przełożyć na praktyki stosowane przez organizacje rozszerzonej odpowiedzialności producentów; np. we Francji po wprowadzeniu zróżnicowanych opłat recyklingowych w zależności od użytych materiałów dramatycznie spadła ilość stosowanych klejów utrudniających odzysk kartonowych opakowań. Ostatnio zatwierdzone zmiany w Unijnym prawie odpadowym mają na celu, między innymi, upowszechnienie stosowanie tego rodzaju praktyk.

Unilever chce dwukrotnie zwiększyć wielkość biznesu, jednocześnie zmniejszając negatywny wpływ na środowisko.

– Zobowiązaliśmy się już do używania surowców pochodzących ze zrównoważonych upraw, a do 2020 r. jedna czwarta plastiku, który wprowadzimy w obieg będzie pochodziła z recyklingu. Nasze fabryki staną się zaś zero waste (będą przetwarzać całość produkowanych odpadów – red.). – dodał Kopyto.

Według prognoz w ciągu 30 lat przybędzie na świecie kolejne 3 mld osób. Liczba mieszkańców globu zwiększy się więc do 10 mld. Będą oni potrzebowali coraz większej masy dóbr i zużywając je, wytwarzali coraz więcej śmieci, które musimy nauczyć się wykorzystywać. To podstawa rozwoju idei gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). – Musimy zacząć myśleć o odpadach jak o surowcach, by zmierzyć się z problemami dotykającymi całą planetę. Trzeba zmienić technologię wytwarzania i wykorzystywać to, co jest w naszym posiadaniu – nawoływała Maria Andrzejewska, dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa podczas panelu „Gospodarka o obiegu zamkniętym – rola biznesu w kształtowaniu zachowań konsumentów".

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Smart city to również elektromobilność
ROZMOWA
Ponichtera: Innowacje w centrach danych dla zrównoważonego rozwoju
Interview
Ponichtera: Innovation in data centres for sustainable development
Studio „Rzeczpospolitej”
Białkowski: Zdrowa Firma to wsparcie dla pracodawców w pozyskaniu i utrzymaniu najlepszych pracowników
ROZMOWA
Jamiołkowski: Szczególny moment transformacji branży tytoniowej