Cyfryzacja gospodarki doprowadziła w ostatnich latach do gwałtownego wzrostu handlu internetowego. Za pośrednictwem internetu firmy z Polski mogą również łatwo uzyskać dostęp do rynku niemieckiego. W praktyce produkty polskich firm są sprzedawane głównie do osób prywatnych (konsumentów). Towary te są wysyłane bezpośrednio z Polski do Niemiec lub poprzez infrastrukturę operatora rynku internetowego (np. magazyn Amazon). W tym celu wykorzystywane są portale internetowe, takie jak E-bay i Amazon. Niniejszy artykuł koncentruje się na sprzedaży internetowej do niemieckich konsumentów. Sprzedaż do niemieckich firm (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów) nie zostanie poruszona.
Czytaj także: Zakaz geoblokowania od 3 grudnia ułatwi internetowe zakupy
Limit 100 000 euro
Aby określić obowiązki związane z zapłatą VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami, należy rozróżnić, czy towary są wysyłane do niemieckiego klienta bezpośrednio z Polski, czy z magazynu z Niemiec (np. magazyn Amazon w Niemczech).
Jeśli polski sprzedawca wysyła towar bezpośrednio z Polski do klienta w Niemczech, to może on wystawić fakturę z polskim podatkiem od towarów i usług, gdy w ciągu roku obroty nie przekroczą 100 000 euro. Jeżeli obroty polskiego sprzedawcy przekroczyły próg 100 000 euro, to musi on się zarejestrować w Niemczech dla celów VAT oraz do zapłaty VAT w Niemczech.
Ze względu na niższy VAT w Niemczech w wysokości co do zasady 19 proc., dobrowolna rejestracja w Niemczech może być opłacalna również ze względów konkurencyjnych.