Badania pokazują, że znajomość praw przysługujących konsumentom, chociaż wciąż niezadowalająca, stale się poprawia. I dotyczy to zarówno tych, którzy praw powinni przestrzegać, czyli przedsiębiorców, jak i tych, którzy z tych praw mogą korzystać, czyli konsumentów. Jednak w okresie, który towarzyszy ostatnim przedświątecznym zakupom i który zacznie się za chwilę wraz z poświątecznymi wyprzedażami i promocjami można stracić głowę i dokonać zakupów, których później trzeba będzie żałować. Nie zawsze można się z nich wycofać. Kiedy natomiast wolno to zrobić? W jakich okolicznościach można reklamować zakupione towary?
Czytaj także:Handel przed świętami: pora na oddech, a potem do roboty
Rodzaj sklepu
Zakupy dokonywane w e-sklepach rozpieszczają. Przyjęte dla takich transakcji regulacje prawne dają konsumentom specyficzne uprawnienia. W szczególności chodzi o ustawowe prawo do odstąpienia od umowy. I chociaż istnieje w stosunku do niego kilka wyjątków, o których poniżej, to generalna zasada jest taka, że klient niezadowolony z zakupów może oddać (odesłać) produkt i należy mu się zwrot pieniędzy. Przy czym nie ma znaczenia powód, dla którego konsument dokonuje zwrotu. Tylko przykładowo może chodzić o nietrafiony rozmiar butów, nie ten kolor koszuli, błędnie zamówiony model laptopa lub po prostu zmianę zdania, czyli wydawało się, że coś jest potrzebne, a okazało się, że nie.
Prawo do dokonywania zwrotów produktów zakupionych przez Internet (tzw. sprzedaż na odległość) nie zależy od dobrej woli przedsiębiorcy. Jeżeli w taki sposób organizuje on swoją działalność, że prowadzi ją poprzez e-sklep, to po prostu musi takie uprawnienie przyznać konsumentowi. Co więcej powinien mu o tym prawie przypominać (jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy – art. 29 ustawy o prawach konsumenta).
Ustawowo konsument ma 14 dni na zmianę zdania. W przypadku zamówionego towaru, termin ten liczy się od momentu jego odebrania przez konsumenta. Aby spełnić ten warunek i zmieścić się w czasie, wystarczy, że choćby ostatniego dnia wyśle do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy (najlepiej zrobić to listem poleconym). Sam produkt można zwrócić nawet później, już po upływie wspomnianych 14 dni (najpóźniej w ciągu kolejnych 14 dni od daty odstąpienia od umowy, chyba że przedsiębiorca oświadczył, że sam odbierze produkt). Nie wpływa to na prawo odstąpienia. Jeszcze raz należy podkreślić, że liczy się termin wysłania oświadczenia.