Promocja firmy za granicą

Przedsiębiorcy reprezentujący dwanaście obiecujących sektorów mogą korzystać z narodowych stoisk oraz akcji promocyjnych i w ten sposób starać się zaistnieć na zagranicznych rynkach.

Publikacja: 15.12.2017 05:40

Promocja firmy za granicą

Foto: Fotolia

– Program „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand" (działanie 3.3.2 programu „Inteligentny rozwój") daje polskim firmom ogromne możliwości dotarcia na rynki, których nie były w stanie do tej pory poznać – w dalekiej Azji, wciąż ważnej Europie i nie mniej obiecujących Afryce i Ameryce Łacińskiej. Jestem przekonany, że stoiska narodowe nie tylko znacząco wzbogacą ofertę Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ale przede wszystkim zwiększą rozpoznawalność polskich produktów na świecie – mówi Tomasz Pisula, prezes Agencji, która pełni rolę gospodarza dla dziewięciu spośród dwunastu branżowych programów promocji.

A chodzi o obszary, które – biorąc pod uwagę wiele różnorodnych czynników – zostały uznane za szczególnie obiecujące, atrakcyjne i mające największe szanse na globalny sukces. Za dziewięć programów promocji odpowiada PAIH, a wśród nich są następujące branże:

- meble,

- moda polska (wraz z biżuterią),

- jachty i łodzie rekreacyjne,

- kosmetyki,

- sprzęt medyczny,

- biotechnologia i farmacja,

- budowa i wykańczanie budowli,

- maszyny i urządzenia,

- części samochodowe i lotnicze.

Za promocję trzech pozostałych sektorów: spożywczego, IT/ICT oraz usług prozdrowotnych odpowiadają odpowiednio: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Polska Organizacja Turystyczna.

– Rozwój innowacyjnych firm i ich ekspansja zagraniczna to jedne z kluczowych założeń „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju". Polscy przedsiębiorcy są bez wątpienia siłą napędową naszej gospodarki. Ich produkty odznaczają się bardzo wysoką jakością i innowacyjnością i mogą stać się flagowymi markami, pozytywnie kojarzonymi z naszym krajem. Dlatego wspólnie z PAIH prowadzimy działania, które mają na celu kompleksowe wsparcie branż perspektywicznych dla polskiego eksportu – powiedział wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński w trakcie oficjalnej inauguracji programów zarządzanych przez PAIH.

W założeniach ministerstwa udział w programach promocji umożliwi przedsiębiorcom ekspansję na nowe perspektywiczne rynki pozaunijne, często odległe i trudne do ekspansji, których ze względu na istniejące ryzyko oraz koszty przedsiębiorcy dotąd nie wybierali w swoich strategiach rozwoju. Na większości z tych rynków działania promocyjne polskich przedsiębiorców uzupełnione zostaną o działania informacyjne oraz medialne, które wzmocnią przekaz promocyjny. Zadaniem PAIH na kolejne dwa lata sprawowania pieczy nad projektem, będzie organizacja stoisk targowych na 99 imprezach wystawienniczych w 23 krajach (61 w 2018 r. i 38 w 2019 r.), nawiązywanie kontaktów z każdą z dziewięciu branż oraz organizacja w Polsce misji przyjazdowych dla zagranicznych przedsiębiorców i dziennikarzy.

– Mamy sygnał od biznesu, że wydarzenia, które wybrało Ministerstwo Rozwoju, należą do najbardziej prestiżowych na świecie, co rozbudza nasze nadzieje na sukces całego projektu. Warto też podkreślić, że przedsiębiorcy mogą wykorzystać stoisko narodowe jako miejsce spotkań B2B, na którym wyświetlą swoje filmy promocyjne czy udostępnią katalogi – nie mogą jednak korzystać z niego jako wystawcy, gdyż generalnym założeniem projektu jest promocja polskich branż jako całości, a nie konkretnych firm i marek – zaznacza Robert Zawadzki, szef zespołu realizującego w PAIH program Marka Polskiej Gospodarki – Brand. Dodaje, że projekt przewiduje również specjalne wyodrębnienie powierzchni na potrzeby prezentacji polskich regionów.

Jakie kraje

W zależności od programu, wybrane zostały pewne kraje, które potencjalnie dają największe szanse na rozwój sprzedaży produktów lub usług danej branży. Przykładowo przedsiębiorcy działający w obszarze samochodów i lotnictwa mogą liczyć na szczególną promocję na rynkach:

- Chin,

- Australii,

- Rosji,

- USA,

- Kanady,

- Meksyku,

- Republiki Południowej Afryki.

Dla branży meblarskiej za perspektywiczne uznano rynki: chiński, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, USA, turecki, rosyjski, kazachski oraz indyjski. Z kolei sektor łodzi i jachtów to następujące kraje: Stany Zjednoczone, ZEA, Norwegia, Turcja, Rosja, Australia, Chiny. Natomiast firmy, które aktywnie zaangażują się w program dla branży kosmetycznej, muszą uwzględnić wybór przynajmniej jednego z następujących rynków, jako docelowego dla ekspansji: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Ukraina, Rosja, Japonia, Turcja, Indonezja, Chiny (Hongkong), Korea Południowa. Branża biotechnologii i farmaceutyczna będzie się koncentrować m.in. na ZEA, Chinach, Indiach, Rosji, Brazylii oraz USA.

Rodzaje wydarzeń

Przedsiębiorcy, którzy aktywnie uczestniczą w realizacji branżowych programów promocji lub chcieliby do nich przystąpić i uzyskać na to unijne dofinansowanie, muszą pamiętać o pewnych zobowiązaniach. W szczególności chodzi o to, że taki przedsiębiorca musi wziąć udział w określonych przez organizatora wydarzeniach (targi, wystawy, misje gospodarcze) wybierając je ze stosownej listy. W tym musi to być lub muszą to być imprezy, na których wystawiane będzie stoisko narodowe. W zamian za to przedsiębiorcy mogą liczyć na unijne dofinansowanie. Wniosek o takie dofinansowanie należy złożyć do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w odpowiedzi na ogłoszony przez nią konkurs. Zgodnie z planem ogłaszania naboru wniosków dla programu „Inteligentny rozwój" ten ma zostać ogłoszony 1 marca przyszłego roku, przy czym nabór wniosków zostanie przeprowadzony w okresie od 4 kwietnia do 8 maja.

Natomiast firmy, które chciałyby ograniczyć się do przygotowania materiałów promocyjnych, katalogów i broszur, które miałyby być dystrybuowane na polskich stoiskach narodowych, powinny skontaktować się z wybranymi operatorami programów i ustalić zasady przekazywania takich materiałów.

Programy w Internecie

Program zakłada również uruchomienie dziewięciu portali internetowych skierowanych do każdej branży, które będą dostępne w domenie trade.gov.pl. Pod tym samym adresem znajduje się zestawienie targów, na których Agencja zorganizuje stoiska narodowe.

Portale branżowe obsługiwane przez PAIH:

- polish-automotiveindustry.com/polish-aviationparts.com;

- polish-biotech.com;

- polish-construction.com;

- polish-cosmetics.com;

- polish-design-furniture.com;

- polish-fashion.com;

- polish-machine.com;

- polish-medical.com;

- polish-yachts.com.

Przedsiębiorcy zainteresowani promocją swoich produktów i usług podczas targów mogą bezpłatnie zamieścić wizytówki w katalogu poprzez wypełnienie formularzy zgłoszeniowych dostępnych na każdym z portali branżowych. Wsparcie działań promocyjnych dla przedsiębiorców będzie finansowane z programu „Inteligentny rozwój".

Czy polska firma wybuduje kino w Arabii Saudyjskiej

Nawet 300 kin i ponad dwa tysiące ekranów w perspektywie do 2030 roku – tak ma wyglądać Arabia Saudyjska po zniesieniu zakazu funkcjonowania kin w tym kraju. Decyzję w sprawie liberalizacji ogłosił minister kultury Awwad Alawwad, a wpisuje się ona w program modernizacji królestwa 2030.

Potencjalnie jest to szansa dla firm związanych z projektowaniem, budową, aranżacją, doposażeniem i montażem sprzętu w takich obiektach, w tym produkujących także niezbędne urządzenia i udogodnienia dla przyszłych widzów.

Zatem czy znajdzie się polska firma, która działa w tym sektorze i rozważy szansę wejścia na nowy rynek? Niestety, biorąc pod uwagę programy wsparcia eksporterów, w tym wypadku będzie musiała działać indywidualnie, licząc co najwyżej na pomoc placówek dyplomatycznych. Arabia Saudyjska nie została bowiem zaliczona do rynków perspektywicznych (w ramach realizacji programów promocji na rynkach perspektywicznych), ani też nie znalazła się w branżowym programie dla sektora budownictwa, który obejmuje sąsiadujące Zjednoczone Emiraty Arabskie, a także: Kazachstan, Azerbejdżan, Rosję, Iran, Ukrainę, Turcję oraz Norwegię. W ramach tych programów organizowane są stoiska narodowe w trakcie różnego rodzaju ważnych, międzynarodowych wydarzeń (targów, wystaw), a przedsiębiorcy mogą korzystać z dofinansowania na udział w takich imprezach.

Ewentualnego wsparcia na rozwój eksportu (towarów lub usług) przedsiębiorca może szukać jeszcze w innych źródłach. W szczególności w ramach regionalnych programów operacyjnych lub programu „Polska wschodnia".

– Program „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand" (działanie 3.3.2 programu „Inteligentny rozwój") daje polskim firmom ogromne możliwości dotarcia na rynki, których nie były w stanie do tej pory poznać – w dalekiej Azji, wciąż ważnej Europie i nie mniej obiecujących Afryce i Ameryce Łacińskiej. Jestem przekonany, że stoiska narodowe nie tylko znacząco wzbogacą ofertę Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ale przede wszystkim zwiększą rozpoznawalność polskich produktów na świecie – mówi Tomasz Pisula, prezes Agencji, która pełni rolę gospodarza dla dziewięciu spośród dwunastu branżowych programów promocji.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Rosati: Manowska blokuje posiedzenie Trybunału Stanu
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Sądy i trybunały
Jest nowy prezes sądu w Olsztynie. W miejsce Macieja Nawackiego
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a