Reforma procedury cywilnej: plan rozprawy przyspieszy sprawy gospodarcze

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło projekt przygotowanej ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego i innych ustaw. Zmiany w procedurze cywilnej mają na celu usprawnienie postępowania i w konsekwencji skrócenie czasu rozpoznawania spraw. Jedną z przyjętych regulacji należy ocenić szczególnie pozytywnie – oznacza ona wprowadzenie do procedury cywilnej rozwiązania, które od wielu lat z powodzeniem funkcjonuje w arbitrażu.

Publikacja: 08.12.2017 06:00

Reforma procedury cywilnej: plan rozprawy przyspieszy sprawy gospodarcze

Foto: 123RF

25 listopada 2017 r. Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (dalej: „projekt nowelizacji k.p.c.").

Na pierwszym posiedzeniu

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Sprawiedliwości, celem projektowanych zmian jest usprawnienie postępowań w sprawach cywilnych, przede wszystkim poprzez koncentrację materiału dowodowego w fazie wstępnej procesu z jednoczesnym założeniem, że sprawa powinna zakończyć się na pierwszym posiedzeniu.

Tak zdefiniowane zmiany mają – w założeniu projektodawcy – doprowadzić do skrócenia czasu rozpoznania spraw spornych, a w szczególności spraw pomiędzy przedsiębiorcami, które charakteryzują się najczęściej skomplikowanym stanem faktycznym i obszernym materiałem dowodowym. Zmiany w tym kierunku uznać należy istotnie za konieczne. W Polsce od lat obserwuje się stały wzrost liczby spraw o charakterze gospodarczym, kierowanych do sądów powszechnych, a średni czas trwania postępowania w takich sprawach przed sądem pierwszej instancji jest wciąż bardzo długi. Jak wynika ze statystyk publikowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości, obecnie średni czas postępowania pierwszo-instancyjnego w sprawie gospodarczej to ok. 15 miesięcy, jednak niemal każdy z pełnomocników może wskazać w swoim referacie spraw i takie postępowania, które trwały nawet 7 czy 8 lat.

Długotrwałość postępowań w sprawach gospodarczych nie sprzyja działalności gospodarczej. Lata sporów i niepewności co do rozliczeń finansowych nie są czynnikiem wzmacniającym przedsiębiorców i ich relacje rynkowe. Obecne prace są kolejnymi, które stawiają sobie za cel rozwiązanie tego problemu. Jak się wydaje, założone kierunki zmian – jeśli zostaną odpowiednio przygotowane na poziomie konkretnych przepisów – mają szansę temu wyznaniu sprostać.

Dlaczego sprawy trwają tak długo

Na długotrwałe postępowania sądowe wpływ ma wiele czynników. Najczęściej za przedłużające się postępowania sądowe odpowiedzialne są także same strony, które – chcąc uniknąć skutków prekluzji – powołują dużą liczbę świadków na poparcie swoich twierdzeń. W toku postępowania nierzadko okazuje się jednak, że część zeznań jest zupełnie bezużyteczna dla rozstrzygnięcia sprawy. Wciąż zdarzają się także przypadki składania pism procesowych tuż przed rozprawą albo na rozprawie, co w większości przypadków powoduje konieczność odroczenia rozprawy w celu umożliwienia zapoznania się z pismem przez sędziego oraz drugiej stronie, a także zajęcia przez nią stanowiska w kwestiach poruszanych w piśmie.

Sprawy trwają długo również z powodu udziału biegłego w sprawie. W postępowaniach, których ocena wymaga wiedzy specjalnej, tj. sprawy budowlane, informatyczne, techniczne, wydanie rozstrzygnięcia przesuwa się o kolejne miesiące czy nawet lata, podczas których strony czekają na sporządzenie przez biegłego opinii, opinii uzupełniających oraz na stawiennictwo biegłego na rozprawie.

Wszystko zgodnie z planem

Wśród planowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian, mających na celu zwiększenie efektywności postępowań cywilnych i zapobieganie przypadkom wskazanym powyżej, projekt nowelizacji k.p.c. przewiduje wprowadzenie dodatkowej fazy postępowania przygotowawczego, w trakcie której miałyby być opracowywane tzw. „plan rozprawy" (projektowany art. 2055 § 1). Plan rozprawy miałby zawierać m.in. dokładnie określone żądania stron, kwestie sporne pomiędzy stronami, ustalenia stron co do dowodów koniecznych do przeprowadzenia w sprawie oraz terminy kolejnych posiedzeń, o ile rozpoznanie sprawy na jednym posiedzeniu nie będzie możliwe.

Rozwiązanie takie uporządkuje i ustrukturyzuje przebieg postępowania oraz wyposaży strony sporu w realne narzędzie wpływu na ramowy charakter przebiegu postępowania sądowego. Obecnie aktywność stron w zakresie przygotowania rozprawy jest formalnie wyłączona – ciężar planowania procedowania, w tym w szczególności wyznaczania dat rozpraw i ich przebiegu, przykładowo w zakresie kolejności przeprowadzonych dowodów, należy wyłącznie do gestii sędziego.

Trafne inspiracje

Wprowadzenie do Kodeksu postępowania cywilnego rozprawy organizacyjnej oraz tzw. „planu rozprawy" nie jest nowatorskim rozwiązaniem, a jedynie zaczerpnięciem efektywnych rozwiązań stosowanych w systemach sądownictwa common law oraz regulaminach instytucji arbitrażowych.

W większości regulaminów sądów arbitrażowych, w tym także tych działających w Polsce, znaleźć można obligatoryjne dla stron bądź zalecane instrumenty mające na celu szybkie i skuteczne zaplanowanie i przeprowadzenie postępowania, za których wdrożenie odpowiedzialni są wszyscy uczestnicy postępowania tj. trybunał arbitrażowy, strony oraz ich pełnomocnicy. Do katalogu tych instrumentów należy organizowane, często jeszcze przed wymianą zasadniczych pism procesowych, posiedzenie wstępne (organizacyjne) z udziałem stron (case management conference lub initial hearing), celem omówienia istotnych zagadnień dotyczących postępowania i przyjęcia jego harmonogramu. Wówczas ustaleniu podlega: to, jaki jest przedmiot sporu i jakie są zasadnicze elementy stanowisk stron, z ilu faz będzie się składać postępowanie, tj. czy istnieje potrzeba podziału postępowania na części zakończone wydaniem wyroku częściowego lub wstępnego, czy też całe postępowanie zakończone zostanie wyrokiem końcowym; jaki będzie harmonogram postępowania, wraz z wyznaczeniem dat wymiany pism i rozprawy czy wreszcie jakie będą szczegółowe zasady przebiegu postępowania niewynikające z umowy pomiędzy stronami ani z regulaminu instytucji arbitrażowej. Takie posiedzenia wstępne przeprowadzane są często za pomocą środków porozumiewania się na odległość.

W arbitrażu strony w dużej mierze mogą same kształtować zasady postępowania, dostosować je do własnych potrzeb. Dlatego też nie wszystkie rozwiązania stosowane w postępowaniach arbitrażowych mogą zostać wprost implementowane do postępowania sądowego, którego ramy organizacyjne zasadniczo wyznacza Kodeks postępowania cywilnego. Wydaje się jednak, że wiele z tych rozwiązań może posłużyć za źródło inspiracji zmiany przepisów proceduralnych, mających na celu poprawienie efektywności i ustrukturyzowanie postępowań sądowych.

Kształt planowanych zmian

Projekt nowelizacji k.p.c. przewiduje wprowadzenie szeregu dodatkowych przepisów, które z jednej strony zachęcą sądy do korzystania z większej aktywności stron, z drugiej zaś – zachęcą strony do włączenia się w proces przygotowania rozprawy, a tym samym przyjęcia przez nie większej współodpowiedzialności za przebieg i efektywność procesu.

Sam plan rozprawy ma na celu przede wszystkim ustalenie jej dokładnego przebiegu, wskazując m. in. fakty, które strony zamierzają wykazać w toku postępowania dowodowego oraz dowody zgłoszone dla tego celu, a fakty oraz dowody, które nie znalazły się w planie rozprawy mają podlegać pominięciu, chyba że strona uprawdopodobni, że nie zgłosiła ich bez swojej winy (projektowany art. 20512 § 1). Ponadto na posiedzeniu wstępnym (organizacyjnym) sąd ma zobowiązać strony do ustalenia ze sobą faktów spornych i bezspornych, celem sporządzenia swoistego protokołu rozbieżności (projektowany art. 2059 § 2 pkt 3). Sąd będzie także zobligowany do zawarcia w planie rozprawy rozstrzygnięć co do wniosków dowodowych stron (projektowany art. 2059 § 1). Zasadniczo zatem, w tym zakresie plan rozprawy zastąpi postanowienia dowodowe, zarówno negatywne, jak i pozytywne. Rozstrzygnięcia dowodowe sądu zawarte w planie rozprawy, winny przy tym określać tezę i środek dowodowy, a w miarę potrzeby także tryb przeprowadzenia dowodu (projektowany art. 236 i art. 2432) .

Strony już na tym etapie mają ustalić terminy rozpraw oraz kolejność przeprowadzenia dowodów, w szczególności w zakresie przesłuchania najważniejszych świadków czy sporządzenia opinii przez biegłego, a także określić przybliżony termin ogłoszenia wyroku (projektowany art. 2059 § 1 pkt 4–6). Oczywiście w pewnych przypadkach, gdy stopień skomplikowania sprawy jest znaczny, może nie być możliwe opracowanie pełnego harmonogramu, przewidującego wszystkie zdarzenia, jakie będą miały miejsce na drodze od daty posiedzenia wstępnego aż do daty zamknięcia rozprawy. Niemniej jednak, w takim wypadku uzasadnionym byłoby opracowanie przynajmniej częściowego harmonogramu, zawierającego możliwe do zaplanowania na danym etapie czynności procesowe, z uzgodnieniem ze stronami, że harmonogram ten będzie uzupełniany z odpowiednim wyprzedzeniem w trakcie dalszego przebiegu postępowania.

Plan rozprawy obejmować ma również rozstrzygnięcia sądu, dokonane w uzgodnieniu ze stronami, co do ewentualnych innych kwestii, które będą mieć znaczenie dla toku postępowania (projektowany art. 2059 § 3).

Zasadniczo, po dokonaniu odpowiednich ustaleń, strony mają podpisać tzw. „plan rozprawy" (projektowany art. 20510 § 2), a sędzia ma go zatwierdzić (projektowany art. 20510 § 3). Obowiązek ten ma zmierzać do ukształtowania u stron motywacji do współpracy z sądem poprzez stworzenie identyfikacji z zaplanowanymi czynnościami. Celem jednak zwiększenia motywacji stron do wykonywania ustalonego planu rozprawy, projektodawca powinien rozważyć wprowadzenie przepisów, zgodnie z którymi niewykonanie zobowiązania sądu wydanego na podstawie „planu rozprawy" byłoby obwarowane zakazem formułowania zarzutów apelacyjnych w tym zakresie, chyba że strona uprawdopodobniłaby brak swojej winy albo inne wyjątkowe przyczyny. ?

25 listopada 2017 r. Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (dalej: „projekt nowelizacji k.p.c.").

Na pierwszym posiedzeniu

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona