To jeszcze nie koniec walki o unijne przepisy o transporcie międzynarodowym

Minister infrastruktury nie składa broni i zapowiada starania o wykreślenie z unijnych przepisów regulacji najbardziej szkodliwych dla naszych przewoźników. Firmy przewozowe szykują zaś wniosek do TSUE.

Publikacja: 07.12.2018 07:32

To jeszcze nie koniec walki o unijne przepisy o transporcie międzynarodowym

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Nowe unijne regulacje, których kształt został uzgodniony w czasie nocnych negocjacji ministrów transportu unijnych państw z poniedziałku na wtorek, uderzą w polskich przewoźników.

Czytaj także: Rewolucja w przewozach międzynarodowych. Początek końca branży

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, w odpowiedzi na pytania posłów stwierdził w czwartek w Sejmie, że skutki tych regulacji mogą być opłakane dla przeszło 36 tys. polskich firm działających w transporcie międzynarodowym.

– Wojna się nie skończyła, to jedna z bitew. Na styczeń zaplanowane jest głosowanie w Komisji Europejskiej. Będziemy tu aktywni. Chcemy wyeliminować niekorzystne zapisy nie tylko dla polskich, ale także np. niemieckich przewoźników – zapewnił minister Adamczyk. – Współpracujemy z Litwą, Węgrami, Bułgarią, Belgią i Irlandią. Do mniejszości blokującej zabrakło nam takich państw jak Portugalia, Czechy i Słowacja.

Branża transportowa przygotowuje równolegle materiały do dochodzenia prawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

– W Parlamencie Europejskim jest presja, aby zakończyć prace nad tymi przepisami jeszcze w tej kadencji. Dlatego może już w połowie przyszłego roku pakiet mobilności zostanie uchwalony w niekorzystnym dla nas kształcie, zbliżonym do stanowiska Rady Unii Europejskiej – mówi Maciej Wroński, prezes Transport i Logistyka Polska. – Gdy zostanie opublikowany, to zwrócimy się do najlepszych prawników o ekspertyzę, czy ograniczenie swobody świadczenia usług i wymiany towarów jest uzasadnione zwiększeniem praw socjalnych kierowców. I czy nowe przepisy są zgodne z traktatami unijnymi. Opinie będą mogły stać się podstawą złożenia przez nasz rząd wniosku do TSUE, który oceni te przepisy. ©?

Nowe unijne regulacje, których kształt został uzgodniony w czasie nocnych negocjacji ministrów transportu unijnych państw z poniedziałku na wtorek, uderzą w polskich przewoźników.

Czytaj także: Rewolucja w przewozach międzynarodowych. Początek końca branży

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów