Firma

Ile wartości zakupionego biura można odliczyć

123RF
Przedsiębiorca skorzysta na zakupie mieszkania „na firmę”. Jeśli nabywa lokal w stanie deweloperskim i go ulepszy, odliczy nawet 10 proc. jego wartości rocznie.

Czy warto kupić mieszkanie po to, by prowadzić w nim firmę? Skarbówka potwierdza w interpretacji, że takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić na podatku.

Czytaj także: Odliczanie odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości otrzymanych w darowiźnie

Z pytaniem zwrócił się przedsiębiorca, który zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem instalacji oraz nadzorem budowlanym. Do tej pory wynajmował biuro, w którym prowadził pracownię projektową oraz przechowywał dokumenty. Zamierza jednak kupić na potrzeby firmy mieszkanie w stanie deweloperskim.

Napisał, że lokal w dniu nabycia będzie kompletny i zdatny do używania. Zostanie wyposażony m.in. w niezbędne instalacje oraz wylewkę betonową i tynki. Wnioskodawca poniesie wydatki na jego wykończenie, stanowiące co najmniej 30 proc. wartości początkowej, by podnieść wartość nieruchomości i dostosować ją do potrzeb firmy. Chodzi m.in. o przebudowę wnętrza, zakup mebli i sprzętu AGD. Lokal po ulepszeniu zostanie przyjęty do używania i wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

Czytaj także: Stary budynek, szybsza amortyzacja

Przedsiębiorca zapytał fiskusa o sposób rozliczenia. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że można odliczyć wydatki w formie amortyzacji od wartości początkowej nieruchomości. Jak ją ustalić? Jeśli mieszkanie zostanie kupione, wartością początkową jest cena nabycia. Do tego należy doliczyć wydatki poniesione na ulepszenie lokalu, które zwiększają wartość początkową. Będą to opłaty za elementy wbudowane na stałe, np. wykonanie nowych ścian działowych i burzenie starych, przebudowę instalacji wewnętrznych czy wykonanie łazienki z armaturą i ceramiką oraz zabudowę stałą mebli. Przedsiębiorca nie odliczy jednak kosztów poniesionych na sprzęt AGD do zabudowy. To dlatego, że elementy te nie zostały wbudowane w konstrukcję lokalu na stałe.

Ile można odliczyć? Dyrektor KIS potwierdził, że wnioskodawca może zastosować stawkę indywidualną amortyzacji. Będzie to możliwe, ponieważ wydatki na ulepszenie lokalu stanowią co najmniej 30 proc. wartości początkowej. W tej sytuacji można odliczyć maksymalnie 10 proc. wartości lokalu rocznie.

Przedsiębiorca zapytał też o wydatki na utrzymanie nieruchomości, poniesione już po dniu jej zakupu. Chodzi m.in. o opłaty za zużycie energii elektrycznej oraz za wodę i ścieki.

Dyrektor KIS zaznaczył, że nie mają one wpływu na wartość początkową lokalu. Nie można ich również zaliczyć do kosztów ulepszenia. Mogą one natomiast – jeśli zostaną właściwie udokumentowane – stanowić koszt uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia.

Nr interpretacji: 0114-KDIP3-1.4011. 385.2018.2.MG

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL